Kastoria en sandra in Isthmia 13 tot 25 mei

Maandag 13 mei:
Vertrek camping Azouni. Afscheid genomen van de eigenaresse van de camping en kregen als dank een pot olijven uit eigen tuin. Het weer slaat om en af en toe regent het. De drukte rond Thessaloniki valt mee. De gps staat op Kastoria. Een cp in de bergen bij een klooster. We ontwijken de tolweg en rijden via een slechte weg over de 4 langs rijstvelden en hoe verder we komen hoe meer het gaat regenen. Van 23 gr. Naar 11 gr. Bij de chantova pas gaan we klimmen naar 1302 meter hoogte en haarspeldbochten. Een heel mooie omgeving bij mooi weer maar nu niet. Dan dalen en gelukkig een tolvrije weg naar ons doel. Mooie landschappen heuvels en rijden dan door een natuurreservaat. Langs de weg staan waarschuwingsborden dat er beren de weg kunnen oversteken! We blijven ongeveer op 400 meter hoogte en rijden uiteindelijk Kastoria binnen dat aan een groot meer ligt. Nu is alles vanwege het weer troosteloos. Maar verder langs het meer wordt de weg smaller. Dan staan we voor een oude doorgang van een hospitaal en geen klooster! De slagboom staat omhoog en volgen toch de gps. Op het terrein van het hospitaal klimmen naar een parkeerplaats en parkeren met zicht op het meer. We worden niet weggestuurd. Tegen de avond komen nog 2 hollanders met camper bij ons staan. Hier slapen we dus vannacht in de regen. Morgen wachten we het weer even af.

Dinsdag 14 mei:
Negen uur vertrek en de gps op Athene, althans we gaan langzaam die richting uit. Het weer wordt beter en als we niet meer zo hoog zitten komen we aan de 23 gr. Maar wat een een prachtige route door de bergen. We zien een vos, komen langs Meteora. Prachtige zandstenen torens rijzen hoog en bovenop zijn nog 6 van de 23 kloosters intakt. Het ontstaan van deze kloosters beging 985 na chr. We willen er naar toe en zoeken een cp maar komen in het oude gedeelte terecht! Steeds smallere straatjes en na 3 kwartier lukt het om eruit te komen. Geen zin meer om daar terug te gaan. Een link is bij de foto gezet. Voor de rest genieten van de omgeving.
Bij lamia zoeken we een overnachtingsplek van park for night en vinden er een op een hoog gelegen plek met uitzicht op de vallei en een spoorbrug. Voordat we er zijn kijken we nog even naar de hoogste top waar nog sneeuw op ligt. En waar we leter staan een bron die al vanaf 1935 drinkwater geeft volgens een vrouw die er water kwam halen. Een kleine wandeling en en dan buiten spaghetti eten en genieten van de zon.

Woensdag 15 mei:
Heel goed op deze plek geslapen. We vertrekken tegen half tien en zetten de gps richting kust naar een camperplek in de omgeving van Erateini aan de zee van Kortinthe. We gaan direct al klimmen en de komende anderhalf uur is het alleen maar klimmen en afdalen naar een vallei en dan weer omhoog tot 800 meter hoogte. Prachtige vergezichten en uitzicht op sneeuwtoppen van de bergen. Dan komen we weer aan de kust en rijden op een kustweg met inhammen net zoals de kust van kroatiė. Om half twaalf komen we op onze plek aan. Geen enkele camper en de toegang is geblokkeerd. Jammer. Maar we hadden al een dorp gezien waar we mogelijk aan het water konden staan. We vonden die in het plaatsje Erateini genoemd en het is dan al 25 graden. We wandelen langs de kust naar het dorp en drinken een kop koffie. We zitten echt op niet toeristisch plekje.  Later gaan we vlak bij de camper wat drinken en de menukaart was op een a4-tje in het engels geschreven. We hebben souflaki met friet en tasiki gegeten. 12 euro met een karaf wijn. Wel gaat het tegen de avond harder waaien dus geen tv vandaag.

Donderdag 16 mei 2019
Vandaag rijden we onder athene naar de kust om een camping te zoeken voor de aankomst van Sandra. Dat is dus niet gelukt. 1 camping bestond niet meer en een andere was compleet verwaarloosd en zaten er zigeuners op de camping. Het was al na de middag en warm dus we zijn een heel mooi wijk ingereden op een berg en daar hebben we bij een mooie villa en uitzicht op het vliegveld van Athene de camper neergezet. Later kwam de bewoner van de villa thuis en die vond het prima dat wij hier bleven staan.
Elk half uur kwam er een particuliere bewakingsauto langs dus voor ons was dat prima zo. Morgen gaan we in de omgeving van het kanaal van Kortinthe aan de kust een camping bezoeken en hopen dat die goed is.

Vrijdag 17 mei 2019
Lekker vroeg op en de gps op camping isthmia beach gezet nabij het kanaal van Kortinthe, ongeveer 150 km rijden. We rijden even op een grote drukke weg Athene binnen en moeten dan volgens de gps linksaf slaan. Die linkerbaan ligt dan wel gescheiden en kan die niet meer nemen. Dat betekende voor ons dat we dwars door Athene moesten. 7 km verder was dw eerstvolgende afslag. Nou, dat hebben we geweten. Vooral de scooters vlogen ons voorbij en op drie rijstroken claimde iedere auto zijn weg. Ruim drie kwartier duurde de rit maar toen kwam er weer ruimte en al gauw reden we langs de kust waar we bij een stadje een markt bezochten. Een grote markt dus van alles ingeslagen.
Bij het kanaal van Korintië stopten we even bij de brug die laag over het water hing. Toen gingen de slagbomen dicht en voor het eerst zagen wij dat de brug niet omhoog ging maar langzaam onder water verdween.
Apart want grote zeeschepen komen hier door. Dan verder nog een paar kilometer en rijden dan de isthmia beach camping op. Een vriendelijke man en mochten zelf ons plek uitzoeken. We gingen niet recht aan zee staan voor de wind maar wel op een groot plek. Dus alles installeren en dan zien we de Friezen met de camper die wij in Vranje hebben ontmoet. Zij komen een vak verder bij ons staan. Wel een toeval! Morgen de tent opzetten en dan in de middag naar het vliegveld.

Zaterdag 18 mei 2019.
Na de middag via de tolweg naar het vliegveld gereden. 12 euro voor 125 km. Dat valt mee dus. Een groot vliegveld dat wel en net na vijf uur waren we er. Wilma de aankomsthal in en ik wachten op de rijbaan en 3 rondjes rijden want je werd direct weggestuurd als je niet in het parkeervak stond. Toen dat wel gelukt was het nog een kwartier en jawel daar waren ze. Jesse trots met Liv op de arm en Sandra met de koffer. Iedereen blij elkaar te zien maar dan weer naar de camping en daar lekker grieks gaan eten in het restaurant.
Gedurende hun verblijf hebben we overwegend op de camping verbleven. Sandra wilde vooral rust en genieten van de zee en zon. Dus geen Athene of andere Griekse oudheden. Wel BBQ-en en af en toe het restaurant. Ook een dag met de camper naar een leuk stadje Loutraki met een mooie boulevard en het kanaal bezichtigen.  In de avond kaarten (1000-den) tot middernacht.  Ik heb er niet aan verdient maar Sandra wel! Maar Liv wordt hangerig en krijgt koorts. We hebben het even aangezien maar het is de dag voor vertrek toch een dokterbezoek geworden. Onstoken oren en keelontsteking. Antibiotica en nog wat recepten en dat hielp wel. Wat is zij toch sterk want ze klaagde niet. Gelukkig mocht ze morgen vliegen. Al met al een mooie periode en op zaterdag wel om half zes opstaan en naar het vliegveld. Daar afscheid genomen en wij zijn weer met tweeën en zetten de gps op Delfi. Fijn om dit weer te kunnen beleven.