Spanje week 1 Vertrek

vrijdag 15 februari 2013.
IMG_0003Het is zover. Nadat we de laatste dingen geregeld hadden vertrokken we na afscheid nemen omstreeks 11.30 uur. Met zon maar gaandeweg veranderde dat naar steeds meer bewolking en mistig weer. Via charleville Mezieres duiken we Frankrijk in en over de N51 naar Reims. Daarna Over de N77 richting Troyes. Steeds mistig weer maar omstreeks 17.30 uur in het dorpje Arcis-Sur Aube aan genoemde weg op het plein van de St Marie bij een mooi kasteel, besluiten we daar te overnachten. Op de hoek van het plaatselijk café zijn we de vakantie gaan inluiden met een Ricardje. De bakker is aan de overzijde tegenover de kerk. Alhoewel we vlak aan de doorgaande weg
staan is het opvallend rustig. De klokken van de vlakbij gelegen kerk stopt om 22.00 uur! De eerste 450 km zitten er op. Echt moe dus want we lagen om 20.30 uur op bed.
zaterdag 16 februari 2013.
IMG_0009Om 07.00 uur zijn we van de kerkklokken wakker. Bij de bakker 2 warme croissants en een baguette gehaald en lekker ontbeten en dan verder omstreeks 08.30 uur. Van Troyes over de N77 naar Nevers over de N7 en via Moulins en Clermont Ferrand waar we het circuit zien liggen . Bij St Flour op de cp gestopt in de bovenstad. Sani is afgesloten maar we hebben mooi zicht op 1000 meter hoogte op de besneeuwde bergen. Nog even gewandeld in de oude stad met vele winkels. En daar was een winkel waar ze messen van het merk Lagiole verkochten, het mes dat ik jaren terug in Mount Abrac kocht. De plaats waar we ooit kerst gevierd hebben met vrienden van ons en waar de Fransen steeds met dit mes eten. Dit mes verloor ik 2 jaar terug in Hongarije bij het vissen. Geen st Flour frankrijkneppers in deze winkel want daar zijn er genoeg van. Dus een nieuwe Lagiole gekocht met noten heft. De prijs was er dan ook naar. Terug in de camper heeft Wilma biefstuk met gebakken aardappelen en verse sla klaargemaakt. Smullen dus. En zoals gewoonlijk nog even tv kijken en dan toch weer vroeg naar bed. Het is wennen aan vakantie…. Onthaasten noemt men dat!

Zondag 17 februari 2013
013Rustig wakker en na ontbijt vertrek om half tien. We hadden al sirenes gehoord maar kort nabij St Flour zagen we een ernstig ongeluk zo het zich liet aanzien. Een verwrongen wrak wat ooit een auto was.
Onderweg even gestopt om Jesse en Dennis te feliciteren met hun 13e verjaardag. Steeds verder over de A75 naar Milau, Lodeve en de national N9 naar Beziers en Narbonne.

014Tegen 4 uur gezocht naar het plek waar we vorige jaar toevallig terecht kwamen en jawel, gevonden bij Etang de Laceute. Een plek met zicht op een lagune en gratis buiten het seizoen. Daar gestopt en in het dorp bleken alle winkels gesloten te zijn.

Maandag 18 februari 2013
cp cambrillsHet weer is niet best. Een beetje regen en veel bewolking. De sneeuw hebben we achter ons gelaten. We gaan verder over de D weg langs de Lagune aan de zeekant om terug de A7 op te komen richting Perpignan. De tolweg vermijdend richting Barcelona en natuurlijk bij Barcelona aangekomen recht het centrum in! Langs de Kathedraal de Familia. Heel erg druk daar. Vertrouwend op de Tomtom verder door het centrum en uiteindelijk de B10 op langs de haven richting Tarragona. Tegen de avond komen we bij Cambrils op onze camperplek Playe Y fiesta. Even voorzichtig om het heel steile viaductje van het spoor te nemen maar dat ging goed. Daar overnacht op een plaats recht aan de zee maar vanwege het mindere weer niet gebleven en in de morgen verder gegaan.
Dinsdag 19 februari 2013
cp los pinos peniscolaVerder door naar Peniscola een plek waar we voor de derde keer komen. Waarom weten we eigenlijk niet goed maar het is een goed plek om even te vertoeven. We komen daar omstreeks 12.00 uur aan en worden begroet door de eigenaar en de Belgen die daar ook elk jaar zijn. Even bijpraten en daarna het plek inrichten. Na een lekkere wandeling aan het strand terug om te ontspannen. En de Zon liet zich zien!

Woensdag 20 februari 2013
IMG_0019Aanvankelijk wilden we de volgende dag door rijden maar besloten toch een dag extra te blijven.  We hebben die dag na een wandeling langs het strand gamba's gekocht en hebben die ons lekker laten smaken door ze te bakken in knoflook.

Donderdag 21 februari 2013.
IMG_0063Afscheid genomen van de Belgen in camperplaats Los Pinos te Peniscola, . We rijden naar Valencia zo'n 143 km en dus op ons gemak. Omstreeks 12.00 uur kwamen we na eerst dwars door Valencia gereden te hebben op de camperplaats La Marina aan, vlak aan de kust in de plaats El Saler. 11 euro kost het per dag en daarvoor heb je een kaal met grind terrein en niet een plaats om lekker te vertoeven maar wel om Valencia te bezoeken 6 km rijden van deze plek.

IMG_0022Na het eten de scooter klaar gezet om het centrum te bezoeken. Temperatuur lag toch al tegen de 18 gr. Toch even wennen met het drukke verkeer en terwijl we op de autoweg reden zagen we dat we ook via een kleine weg daar konden komen. We rijden het moderne complex van Valencia binnen waar ook het bekenden Oceanográfic gelegen is en bezoeken alle bezienswaardigheden zoals het oude station de arena waar stierengevechten worden gehouden. Kerken zijn wel gesloten behalve de kathedraal. het was gewoonweg warm. De terugweg met een hele omweg genomen en gebruik van de tomtom bracht ons terug op ons plek.

Vrijdag 22 februari 2013

Wederom een bezoek met de scooter en dat ging ons goed af. We hebben de grote markt bezocht. Een gigantisch groot gebouw en een gezellige sfeer.
Tussen de middag een menu in een klein restaurantje genomen. Wisten alleen niet wat we kregen. Bij het eten een fles wijn natuurlijk en toe werd er groene vermicelli met allerlei stukjes vis waaronder inktvis geserveerd. Veel plaatselijke bezoekers namen het en lieten het zich goed smaken maar ons echt niet! Daarna gefrituurde sardientjes en een toetje na.

De overdekte markt.

IMG_0058Daarna met de scooter naar het bovenste gedeelte waar ook heel mooie bezienswaardigheden te bewonderen zijn. Vooral de vroeger gedempte en omgeleide oude rivier die dwars door de stad loopt en vaak voor overstromingen zorgde is omgetoverd in een prachtig park en sportterreinen, is bijzonder om te zien.
De terugweg ging vanzelf en bij terugkomst de scooter weer op de drager gezet want morgen vertrekken we weer richting Allicante naar camping Marjal Costa Blanca bij Catral vlakbij Elche.
We zijn nu 1 week onderweg.