4e week vanaf 3 maart

maandag 3 maart
1376481_590933730995492_1553036347_n

naar albufera (9)
We gaan vandaag naar Albufera. Voordat we vertrekken zien we onze vrienden Cees en Ellie de camping oprijden. 1 dag eerder dan gepland. Zij stationeren zich in ons straatje. Maar wij vertrekken want het is toch ongeveer anderhalf uur rijden. Daar aangekomen zijn we gaan winkelen en hebben we lekker gegeten. Het centrum is minder druk dan we verwacht hadden. Daarna zijn we over het strand gaan wandelen. Emile heeft het goed naar zijn zin. De rotsen aan zee waar je onderdoor kunt lopen hebben we niet gevonden zoals dat verderop in Portemao wel het geval is. Nog een terrasje wat later op de middag en daarna naar terug naar de camping. Daar hebben we pannekoeken met spek gegeten.
Het was weer een geslaagde dag.
Sandra en Emile gaan natuurlijk vaak in de avond nog het nachtleven in.

naar Albufera (6)
naar Albufera (3)

naar albufera (10)
geintje!
dinsdag 4 maartbarbegue met Cees en Ellie (6) Sandra en Emile trekken hun plan voor die dag maar hebben afgesproken tegen 4 uur om gezamenlijk met Cees en Ellie te gaan barbecueën. Wij gaan met de scooter inkopen doen bij de Lidl en winkelcentrum continente in Tavira. Vlees, gamba's en zalm. Gezamenlijk doen we de voorbereidingen met onze Roosendaalse vrienden en nadat Sandra en Emile er zijn laten we het ons lekker smaken onder het genot van een wijntje etc. Tevens een gelegenheid om Emile beter te leren kennen natuurlijk.
In het donker de afwas met Cees gedaan. Hij blij dat het bij de wasbakken niet druk was.
barbegue met Cees en Ellie (1)
woensdag 5 maart

zwemmen op camping (3)

met de boot naar Ayamonte (3)

met de boot naar Ayamonte (4)
Het weer is prachtig de ochtend en maken elkaar warm om het zwembad in te duiken. Is het water koud? Jawel…. heel koud dus. Maar toch slaag ik als eerste erin kopje onder te gaan en toen kon de rest natuurlijk niet achter blijven. Ellie niet, die gaat er gewoon in. Dan kan Cees ook niet achterblijven en springt er voor een paar seconden in voor de foto met Ellie en vlug eruit. zwemmen op camping (1)

Na de middag besluiten we met de ferry vanuit Vila Real de S. Antonio het plaatsje Ayamonte in Spanje te bezoeken. We zijn het uur vergeten dus hebben we uiteindelijk net 1 uur de tijd om het plaatsje te verkennen. Eerst een terrasje natuurlijk op een heel mooi pleintje en dan verder het dorp in. We komen er achter dat we te weinig tijd hebben want het is een gezellig dorpje vol met winkeltjes en de tijd is te kort. Sandra slaagt erin een nieuwe schoudertas te kopen maar moeten dan weer terug voor de laatste overtocht om 6 uur. Jammer maar voor ons is het zeker dat we een keer terug gaan en een hele dag inplannen. In Antonio worden we getrakteerd op een etentje door Sandra en Emile want ja, morgen moeten ze weer terug.

met de boot naar Ayamonte (6)
donderdag 6 maart Vandaag is het een dag van afscheid nemen. Onze  Roosendaalse vrienden en ons Sandra en Emile. Cees en Ellie vertrekken naar Baregem de Monta da Rochem en spreken af dat wij achterop komen. Wij zwemmen nog even en merken dat de temperatuur vanwege het goede weer aangenamer wordt.
Dan worden de koffers gewikt en gewogen want er gaan meer spullen mee terug dan waarmee ze gekomen zijn. Ik ruim de tent op.Tegen half drie is het zover. We nemen afscheid en Sandra en Emile rijden zelf naar Faro om de auto in te leveren. Het vliegtuig vertrekt om zeven uur. Het is toch stil die middag en moeten toch even wennen dat we weer met z’n tweeën zijn.
zwemmen op camping (13)
vrijdag 7 maart

onderweg naar baregem da rocha stuwmeer (4)

onderweg naar baregem da rocha stuwmeer (6)
We zijn vroeg wakker en gaan rustig de boel opruimen. Het is weer een strak blauwe lucht en de zon prikt al goed. Tegen elf uur zijn we weg en rijden via Tavira, Loulé, de n270 een groene route via de N124  door de kleine dorpjes Benafim en Messines . Heuvels, mooie uitzichten, slingerwegen en door citroen- en sinaasappelgaarden. Soms plukkers in de velden aan het werk. Uiteindelijk rijden we de IC1 op richting Ourique. Op die weg tanken we en nemen een kop koffie. Maar omdat er veel lieden aan het eten waren wat er goed uitzag hebben we daar ook maar het dagmenu besteld.  Grote schalen frites, rijst en stukken kip en een karaf wijn. 16 euro moesten we afrekenen! Daarna doorrijden en bij Ourique gaan we de N23 op en slaan af naar de N261-4 waar we uiteindelijk op de stuwdam Baregem de Monta da Rochem Cees en Elly treffen. We staan perfect en tot half zes in de zon en uitzicht op het meer. Lekker bij elkaar gezeten. Cees en Ellie hebben al eten besteld bij Maria en Manuel; zwart varken (Negro). We nemen er sávonds nog eentje in het restaurant en zien dat er binnen vernieuwingen zijn aangebracht. Maria en Manuel zitten bij de houtkachel en kijken naar het Portugees nieuws en zien dat er ook in Portugal gedemonstreerd wordt tegen de bezuinigingen waaronder ook op de pensioenen. Morgen gaan we een tour maken naar een ander stuwmeer met een camperplaats. We gaan slapen. Je moet echt wennen aan de stilte van de nacht. onderweg naar baregem da rocha stuwmeer (2)

onderweg naar baregem da rocha stuwmeer (7)

onderweg naar baregem da rocha stuwmeer (8)
zaterdag 8 maart
tour naar Baregem de Santa Clara (2)

tour naar Baregem de Santa Clara (6)
Het wordt weer een prachtige dag. Tegen een uur of tien gaan we een tour maken van ongeveer 40 km naar Baregem de Santa Clara. Onderweg zien we in de wei de grote trap, de grootste vogel van Europa. In dit gebied zien we veel kurkbomen en ruiken de heerlijke geur van de mimosabomen die langs de weg en soms hele stukken bos een mooi plaatje opleveren. In de dorpjes die we passeren zwaaien de bewoners bij het passeren. Altijd vriendelijk. We komen aan op de dam van het stuwmeer en genieten van het uitzicht over het water. De camperplaats is ingenomen door Duitse Hippies met blaffende honden en hebben een grote bus dwars op de plaatsen gezet. Ze laten het vuil water gewoon weglopen.
Voor ons voor dit moment dus geen aanleiding om hier met de camper naar toe te rijden. Na een lekkere bak koffie beneden in het lokale dorp besluiten we weer terug te rijden om lekker te gaan barbecueën en van het mooie weer te genieten. Ik voorop en de TT leidt ons via een binnenweg die aanvankelijk goed is maar dan letterlijk in een landweg met kuilen veranderd.met 15 km. per uur rijden en zien wel dat er veel prachtige villa’s met zwembaden staan. Laten ze de weg expres in slechte staat voor de rust?Terug bij de camper hebben we gebarbecued vanaf drie tot vijf uur met allerlei lekkers dat deze keer door Cees werd verzorgd op zijn nieuwe grill op gas. Muziek, een wijntje, de zon en kletsen over van alles. Wat wil je nog meer! Voor zondag zeg ik te gaan rijden als het regent en kreeg gelijk van alles over me heen. Nee hoor morgen is het mooi weer en maken we een tour met de scooter. Ok dus.
tour naar Baregem de Santa Clara (3)

Zondag 9 maart Het regent af en toe in de nacht en ook in de morgen. Ik bespaar jullie de kritiek die ik over me heen gekregen heb.
Wilma en ik zijn het er over eens, dat we richting Spanje gaan wat betekent dat we van Cees en Elly afscheid gaan nemen. Zij gaan verder Portugal in. Inpakken dus, de scooter op de drager en na de koffie met Cees en Ellie vertrekken we. Afscheid nemen en we beloven elkaar op de hoogte te houden waar we zijn. Via Castro Verde is het de bedoeling achter Córdoba in Spanje een camping op te zoeken. We gaan over de N260 en bij Rosal de la Frontera de grens over Spanje in, richting Sevilla over de N433. Het is een afwisselend landschap en een heel mooie route met overwegend een goed wegdek. Tussen de middag eten we soep en frites langs een wegrestaurant. Aanvankelijk wilden we boven Sevilla  afslaan en de A436 de rivierroute Rioa Guadalquiver rijden wat heel mooi moet zijn, maar gelet op de tijd en het ook 1 uur later is dan in Portugal, en ook nog de beperkingen met de elektriciteit hebben we gewoon de autobaan A4 gevolgd en de camping Albolafia bij Villafranca de Córdoba genomen. Net op tijd want na 6 uur mag je er niet meer op. Van Zweden die naast ons stonden vernamen we dat Córdoba beslist de moeite waard is om te bezoeken. Dat wordt dus echt de volgende keer dat we hier in de buurt zijn. Het eten wordt eenvoudig; gebakken tomaat met uien en ei.
De avond gebruiken we om een camping te zoeken nabij Alicante aan de kust.