week 7, 24 maart

maandag 24 maart
24 maart 2014 platja dels ecaliptus (1)

24 maart 2014 platja dels ecaliptus (4)

We trekken vandaag verder en nemen afscheid van onze Duitse buren. Italië kijkt vermoedelijk naar een educatief programma! Velen verlaten overigens ook deze mooi camperplek. We gaan naar de sani voorziening in Benicassim en rijden daarna door richting Ebro Delta net voor Tarragona. Je kunt dit vergelijken met zeeland en het is een beschermd gebied waar heel veel vogels huisvesten.  Vanuit een uitkijktoren kunnen we ze goed waarnemen. Onder andere de roze Flamingo die het in de zoutbedden goed kunnen vinden.  We rijden door een grote zandvlakte naar een camperplek maar daar aangekomen is deze plaats niet onze keuze en rijden door naar een Platja genaamd  Eucaliptus. We zitten op het puntje recht aan het strand onder palmbomen. Er is een ASCII camping maar die gaat pas open op 4 april. Er staat een fransman en die blijft ook overnachten dus wij ook. Na een flinke strandwandeling een boek lezen en tegen de avond gamba’s op de grill; heerlijk.
Het wordt donker en tegen negen uur steekt de wind op die langzaam toeneemt. We gaan naar bed. Tegen half elf gaat de windkracht naar storm en tussen de bomen wordt het te gevaarlijk. Dus aankleden en in het donker het strand af. In het plaatsje bij de camping zoek ik een plaatsje tussen de paar bewoonde huizen en gaan weer naar bed.
dinsdag 25 maart.

lámpola
L ‘ampola
Het gaat de hele nacht flink tekeer. Er valt echter geen druppel regen. Om half negen ga ik koffie zetten. Wilma blijft nog even liggen. Na het eten besluiten we door te rijden naar l ‘ Ampolla waar we vorig jaar ook gestaan hebben. De vlakte geeft de wind de vrije loop en dat merken we goed. Op de N340 worden we op de weg in het drukke verkeer heen en weer geslingerd. Het is gevaarlijk en het kost moeite de camper in bedwang te houden. In genoemde plaats gaan we op de parkeerplaats staan en een Duitser voegt zich bij ons. Zij zijn op weg naar huis na 3 maanden Marokko. Ook van hen alleen positieve geluiden. Hij blijft hier staan en gaat beschutting zoeken want op de weg zijn ze bijna omvergewaaid. Wij blijven ook hier om het gevaar niet op te zoeken en gaan bij een grote Duitse camper bus direct aan de zee staan, beschut door behuizing. Even later voegt de Duitser van Marokko zich ook bij ons. We gaan wat wandelen als de wind wat geluwd is.  Dat is echter van korte duur want de storm steekt zijn kop weer op. Het wordt donker en diverse campers komen bij ons staan waaronder een Fransman die spijt krijgt dat zijn vrouw TV wil kijken via de schotel die even later door de wind neerklapt. We hebben die nacht weinig geslapen. Het ging vreselijk tekeer en de camper deinde alle kanten op ondanks de beschutting.
woensdag 26 maart

26 maart 2014 Tarragona cp
Camperplek aan de zee

26 maart 2014 Tarragona (18)
Kathedraal, kloostertuin
26 maart 2014 Tarragona (14)
De wind blijft heel sterk maar wel minder dus we gaan toch rijden richting Tarragona. Met de diepste haven van Spanje en een sterke Romeinse invloed sinds de 3e eeuw voor Christus die toen Terraco werd genoemd. In die tijd de hoofdstad van de keizerlijke Provincie HispaniaTarraconensis. Sinds 2000 vallen de Romeinse overblijfselen onder het Unesco-werelderfgoed. Schril contrast met de omgeving van de stad zelf is de aan de haven gelegen petrochemische industrie. We rijden Tarragona in en via het centrum rijden we de kust af in Noordelijke richting en vinden al gauw een plaats waar al enkele campers staan. We vinden een mooi plekje en net na de middag wordt de scooter gereed gemaakt voor boodschappen doen en een bezoek aan het centrum, waaronder de Kathedraal en het Circ Romans. Bij de Carrefour laten we de sim kaart laden voor 10 dagen  a 1,20 euro per dag onbeperkt, maar wel met beperkte snelheid. Daarna een wandeling door het centrum. Overal vindt je Romeinse overblijfselen  tussen de gebouwen. Het museum is net gesloten. Met een korting als pensionado voor de toegang in de kathedraal gaan we daar een kijkje nemen.  Binnen is de kerk heel mooi en er hangen ook Vlaamse tapijten. Je vindt er ook Moorse invloeden terug zoals bij de kloostergang het metselwerk. Vooral de schatkamer is de moeite. Terug buiten lopen we door smalle straatjes oude muren en kleine pleintjes omsloten door huizenbouw. We genieten er van. We toeren nog wat met de scooter in het centrum en gaan dan weer terug naar de camper.

Link Wikipedia: Tarragona>http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarragona_(stad)

Nog wat buurten met de buren en dan gekookte aardappelen met witte bonen in tomatensaus en een stukje kip. Gewoon Hollands dus. Daarna genieten van de zee en de grote vrachtschepen. Nog wat TV en dan naar bed. Morgen rijden we naar het klooster van Montserrat.

26 maart 2014 Tarragona (4)Circ Romans

donderdag 27 maart
27 maart 2014 bezoek klooster Monsterrat (4)
27 maart 2014 bezoek klooster Monsterrat (11)

27 maart 2014 bezoek klooster Monsterrat (14)
We rijden vroeg in de ochtend eerst naar een LPG station want die zijn voornamelijk alleen in grote steden te vinden. Ik heb 2 verschillende nippels bij maar er is kennelijk weer een nieuwe uit. De bediende deed er niet moeilijk over en kreeg de nippel even mee om te vullen.
Daarna naar Montserrat (getande berg). Al ruim duizend jaar trekken pelgrims naar dit ruige gebergte en spectaculaire bergtoppen waar het heiligste complex van Catalonië staat: Het Benedictijnenklooster met de zwarte Madonna.
In het dorp onder aan de voet van de berg parkeren we de camper op een klein bedrijventerrein. We besluiten de camper hier te laten staan en de nacht door te brengen en maken de scooter gereed. We vragen aan een vrouw van een bedrijf of we mogen overnachten en dat was geen probleem. Er is geen camping of camperplaats in deze omgeving! Via een smalle kronkelende weg met haarspeldbochten en prachtige uitzichten komen we op een hoogte van 650 meter aan bij het klooster. Niet gehinderd door slagbomen en tickets, we zijn tenslotte met de scooter, kunnen we direct bij het klooster parkeren. Het uitzicht naar de kust richting Barcelona is schitterend. We wandelen door het straatje en komen uiteindelijk bij de kerk. Via een smalle gang en aansluiten kom je uiteindelijk in een kleine ruimte vol met kostbaarheden bij de nis waarin, achter glas natuurlijk, de zwarte Madonna beperkt aangeraakt kan worden.
Daarna verder doorwandelen maar gelet op de tijd hebben we niet meer de moeite gedaan om met een kabeltrein naar de top te gaan. Er zijn veel wandelpaden daar. Dus terug naar de scooter en verder de omgeving afgereden en een terrasje in het zonnetje aangedaan. Een mooie dag.
Wikipedia: Montserrat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klooster_van_Montserrat

27 maart 2014 bezoek klooster Monsterrat (24)27 maart 2014 bezoek klooster Monsterrat (17)
vrijdag 28 maart

28 maart 2014 ernstig ongeluk bij Barcelona (2)Het ongeluk
28 maart 2014 ernstig ongeluk bij Barcelona (4)DE camping Estrella28 maart 2014 ernstig ongeluk bij Barcelona (5)Politie op camping
We hebben heerlijk geslapen op het terrein en tegen negen uur zetten we de tt op camping Estrellas bij Gava Barcelona. Het is mooi weer en ongeveer 1 uur rijden. We naderen Barcelona en rijden op de C31 richting Tarregona en rijden zo’n 80 km en dan gebeurd er iets vreselijks. Voor ons rijdt een taxi die op de rem gaat dus ik ook. Op dat moment horen we een doffe klap en zien we een man en fiets voor de Taxi de lucht in vliegen. De man vliegt letterlijk 4 meter de lucht in en valt al rollend met een smak op de weg. Direct gestopt en gelukkig was het achteropkomend verkeer alert. Terwijl ik naar het slachtoffer loop die bewegingsloos en in rare houding op de grond ligt komt de taxichauffeur al schreeuwend uit de auto en is helemaal in paniek. Hij pakt het slachtoffer en ook anderen wilden deze naar de kant slepen. Ik heb geroepen dat niet te doen en heb alleen geroepen 112 te bellen. Het bleek een wielrenner te zijn en hij was er ernstig aan toe omdat hij snurkte en bloedde en de helm helemaal kapot was. Hij reageerde nergens op. Ik hoorde  dat hij ademde en heb hem zo laten liggen. Wilma had een hesje aangedaan en was het verkeer aan het regelen. De politie en ambulance en later een traumateam hebben zich over de man ontfermd. Ik ben zelf gaan kijken waar die wielrenner nou vandaan kwam want die hebben we niet gezien. Ik heb de politie sporen aangewezen op het wegdek en die hebben ze gemarkeerd. De wielrenner moet echt op de rijstrook van de snelweg hebben gereden. Ik moest blijven voor een verklaring maar omdat het nogal lang ging duren heb ik mijn gegevens doorgegeven en dat wij bereikbaar waren op genoemde camping. De politie was akkoord en zouden een vertaler meebrengen. Dat is in de middag ook op de camping gebeurd. De wielrenner lag nog steeds op de IC.
We zijn deze dag toch onder de indruk van het gebeurde en zijn niet meer met de scooter naar Barcelona gegaan.

zaterdag 29 maart

29 maart 2014 fc barcelona (3)

29 maart 2014 fc barcelona (1)

29 maart 2014 fc barcelona (8)
Vandaag staat een bezoek aan Barcelona gepland en we vertrekken rond 11 uur op de scooter. De TT stellen we in op het stadion  BarCa van FC Barcelona. Het is er druk maar we komen daar goed aan en wennen aan de verkeersdrukte en de scooters die onverwacht langs je heen scheuren en dat vereist constant spiegelen op het achteropkomende verkeer.  Ook bij he stadion is het druk en je kan een ticket kopen voor een of andere wedstrijd a 115 euro. Wij zijn er slechts om een paar sokken te kopen voor Jesse. De shop is een goudmijn. Toch vallen de prijzen mee. Daarna naar de Rambla de grote winkelstraat en gaan daar winkelen en zitten daarna lekker op een terrasje recht voor de Kathedraal. De kleinkinderen wilden graag een OBEY pet hebben maar na zo’n 20 winkels waren wij het zat. Wel van alles FC Barcelona maar dit merk nee. Dus dat wordt thuis besteld via internet. Op de Rambla strijken een groep afrikanen met hun waar neer. Ze kijken schichtig om zich heen en je kunt op de foto zien dat zij direct hun waar kunnen inpakken en wegwezen als er een razzia komt. We toeren nog wat rond en gaan daarna terug naar de camping. WE komen voorbij de plaats van het ongeval en daar rijden juist ongeveer 15 wielrenners over de vluchtstrook van deze autosnelweg. Bizar want kort tevoren hadden we een verbodsbord gezien voor fietsers.
Op de camping nemen we in het restaurantje een menu de Dia.
Morgen gaan we verder richting de Franse grens want de weersverwachting voorspelt regen.
bezoek aan Barcelona (9)

bezoek aan Barcelona (10)
Een prachtig verborgen bouwwerk van Goudi in een smal straatje.

bezoek aan Barcelona (5)
Razzia; inpakken en wegwezen.
zondag 30 maart

20 maart 2014 Figueres geboortestadt Dalí (15)

20 maart 2014 Figueres geboortestadt Dalí (9)
De wind is nachts gebleven en ook is het gaan regenen. We vertrekken rond 10 uur en gaan via Barcelona langs de kust naar Girona en komen uiteindelijk terecht op een camperplaats in het centrum van Figueres. Achter een grote supermarkt en het is dan rond half drie. Het is inmiddels droog en de zon probeert zich weer te laten zien. We gaan richting centrum en stappen een Café binnen en nemen een pilsje. Het is gezellig en uiteindelijk zijn er vijf biertjes opgegaan en telkens kregen we verschillende tapas. Kosten 7 euro. We hadden gelezen dat hier de geboortestad is van Salvador Dalï een wereldberoemd kunstenaar dus gaan we op zoek. Uiteindelijk komen we aan bij het museum van Dali. Imposant en een diversiteit aan kunstwerken. Het moet hier in deze stad veel bezoekers trekken want het barst hier van de hotels.
Wikipedia link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Salvador_Dal%C3%AD

20 maart 2014 Figueres geboortestadt Dalí (3)20 maart 2014 Figueres geboortestadt Dalí (5)

Morgen gaan we richting Perpignan en zitten we weer in Frankrijk. Daar gaan we op weg naar huis een paar mooie plaatsen bezoeken, welke dat weten we nog niet. We gaan dan inmiddels de laatste week in.