week 8, 31 maart

maandag 31 maart
31 maart 2014 onderweg perpignan naar Le Monastir Milau (3)31 maart 2014 onderweg perpignan naar Le Monastir Milau (5)
Bergen autoweg A75 Cevennes
31 maart 2014 onderweg perpignan naar Le Monastir Milau (6)31 maart 2014 camperplek Monastier bij Milau A75
Brug Milau                                           A75 omgeving Milau Le Monastir
Het was heel goed overnachten bij deze supermarkt die echter pas om 9.30 uur open gaat. Voor brood kan je verderop boven bij het tankstation links ongeveer 100 meter op de hoek
brood halen en heerlijke koffie drinken. Het plan was om via Perpignan naar Montpellier, Nimes en Via Lyon te gaan rijden, maar dat ging uiteindelijk toch niet door en op het laatste moment reden we toch de route naar boven via Milau. Dat kwam omdat de TT van de kust bij Beziers ons naar boven stuurde over de A75 en bij Clermont Herault terug deed afslaan naar de A750 naar Montpellier. Een hele omweg van bijna 70 km en dat deden we niet. Dus over de mooie beroemde brug bij Milau. Het is steeds weer genieten van de mooie uitzichten in de bergen Languedoc en de Cevennes. Omstreeks drie uur zoeken we een camperplek uit in het plaatsje Le Monastir, 4 plaatsen bij het station en alle voorzieningen; alleen niet in de wintertijd natuurlijk. Er staan nog 2 Hollanders. We gaan op zoek naar een café in het dorp ongeveer 1 kilometer wandelen, maar alles is dicht op maandag. Er staat een mooi kerkje dat dateert uit 1059. Heel oud en sober ingericht. Daarna terug en het is weer etenstijd. .
dinsdag 1 april

1 april 2014 onderweg omgeving Clermont Ferrand

1 april 2014 op bezoek bij Leon en Piret Mont Aubrac (2)
We zijn weer kilometers aan het maken maar dan zien we de plaats Mont Aubrac, waar we Leon en Piret Gravejat gaan opzoeken. Ongeveer 20 jaar geleden zijn we daar met vrienden van ons met kerstmis geweest. Ze zien ons als vreemden aan de deur totdat we onze namen noemen en onze alias “de Kapitalist” noemen. We worden heel warm onthaald en binnen bij een bak koffie hebben we zo goed als het kon dingen uit te leggen. Wij spreken geen Frans en zij alleen maar Frans. Maar toch leuke dingen opgehaald en een belofte gedaan dat we nog een keer langskomen en dan langer zullen blijven. Het heeft ons goed gedaan om dit te doen.
Rond Half drie en ook omdat het heel mooi weer was stoppen we St. Pour qain-sur Sioule, gelegen aan de N70. Een heel mooie camperplaats aan het water en warempel staan de Hollanders waar we vannacht gestaan hebben er ook weer. We maken kennis en al gauw hapjes en wijn, veel wijn op het laatst. Gerrit gaat al een paar jaar Marokko en raad ons af om met een groep te gaan, als we zouden gaan natuurlijk. Dan wordt het etenstijd en zijn Wilma en ik in het mooi dorpje gaan eten. Bij terugkomst had ik het gehad en ben direct naar bed gegaan. Toch geen koppijn de volgende morgen!

2 april 2014 cp Seurre en in het zonnetje (1)

1 april 2014 cp St. Pourqam-sur Sioule
woensdag 2 april

2 april 2014 cp Seurre en in het zonnetje (3)
Seurre
We nemen afscheid van de Hollanders en gaan verder over de N70 en een tussenweg D974 richting Beaune. Met een snelheid van ongeveer 80 km per uur en net na de middag zijn we in het plaatsje Seurre onder Dijon en Beaune waar we een camperplaats aanduiding zien staan. We rijden er naar toe en besluiten meteen hier te blijven voor vandaag en zijn gaan wandelen langs de Saone. En daarna bij de camper in de wei in het zonnetje. Er staat al heel veel in bloei.
2 april 2014 cp Seurre en in het zonnetje (2)
aan de Saonne
donderdag 3 april

3 april 2014 onderweg over de D674
Onderweg

3 april 2014 Millery  aan de Mosel bij Nancy(2)
Het is tegen half tien en we gaan richting Nancy. De TT stuurt ons over gele wegen en zouden in een val lopen indien we niet heel gauw de N (6)74 zouden nemen. Dan blijkt dat de TT op de IQ route staat. Deze leidt ons over historische wegen; en op ervaring van bestuurders over slimme routes. Nu weten we wat er mis is en we steeds van richting veranderen en over de bezienswaardige wegen rijden. De TT dus helemaal opnieuw ingesteld en komen dan na vertraging natuurlijk op genoemde weg. Via Langres,  Neufchateau en Toul kunnen we uiteindelijk weer de autoweg op bij Nancy. De route die we hebben gereden houden we in gedachten om dan wel de IQ route in te stellen want die binnenwegen zijn heel mooi en er zijn CP genoeg.
De Moselle zien we steeds en inmiddels is het twee uur geweest en besluiten een cp op te zoeken aan deze rivier in Duitsland over gaat in de Moezel. Het wordt Millery en je ziet dat we direct aan het water staan. We zijn net op tijd want het wordt al drukker. We staan tussen twee Hollanders en raken met een stel aan de praat. Hij was schipper geweest en komt uit Breda. Hij laat me zien hoe onze deur van camper op een heel simpele manier beveiligd kan worden. Zeer doeltreffend.
Dan komt een Pizzawagen op het terrein staan en de geschilde aardappelen gaan de vuilnis in. Een heerlijke  op hout gestookte Pacific pizza en een rode wijn als afsluiting van onze vakantie.
Morgen de laatste etappe en dan is het vrijdag. Voor ons betekent dat Friet en een frikandel speciaal en een Kroket!

3 april 2014 Millery  aan de Mosel bij Nancy(3)
vrijdag 4 april

4 april 2014 thuis
Thuis (samenvatting)

We rijden op weg naar huis via Brussel en Antwerpen. Een heel slechte weg en noteren voor ons de volgende keer over Hasselt naar Antwerpen te rijden.
Thuisgekomen en met een pilsje natuurlijk blikken we terug op de vakantie. We zijn het er over eens dat ondanks al het gedoe met de koelkast we toch genoten hebben van de reis en het verblijf in Portugal met familie en vrienden en de veel mooie dingen die we gezien hebben. De tijd in Spanje bij Alicante en verder de kust terug naar huis was mede ook vanwege het mooie weer geslaagd.
Nu kunnen we opnieuw plannen maken waar we volgend jaar naar toe gaan of binnenkort al natuurlijk, want we willen uitstapjes gaan maken in Nederland en plaatsen bezoeken waar we nog nooit geweest zijn.
Voor de komende weken gaan we groot onderhoud plegen aan onze tuin.