27 februari tot 11 maart 2e periode

Vrijdag 27 februari:

Het is bewolkt in de vroege morgen en we besluiten toch te vertrekken van de kust weg naar een klein plaatsje Alte. Via de N270 richting Faro en dan naar Loulé en dan naar boven over de N124. Een touristische route door kleine dorpjes. Het weer wordt beter en als we in Alte op de camperplaats aankomen is het weer druk met Franse campers. Op de officiele plek staat alleen een Zwiters en gaan met onze camper achter hem staan. Zij staan al een paar dagen en komen hier vaak. We worden meteen wegwijs gemaakt welke bezienwaardigheden hier zijn en gaan een kleine wandeling door het dorp maken. Alle huisjes zijn wit en het dorp staat hier ombekend. Er loopt een klein riviertje doorheen met heel helder water en er een een waterbron die door de plaatselijke bewoners wordt gebruikt.

Camperplaats Alte

zaterdag 28 maart

We rijden met de Honda naar de bekende zigeunermarkt in Loulé. Bij het inrijden komen we gelijk uit op de markt en na vragen bij de politie bij de ingang mag ik de Honda onder hun toezicht parkeren. Het is niet zo druk en veelal wordt er kleding, schoenen en kits spullen verkocht. Na een kop koffie en een gefrituurde koek met kaneel hebben we het na een uurtje wel gezien en rijden het oude centrum in en stallen de Honda bij de overdekte markt. Het is er gezellig druk en het is echt de moeite om eerst goed de prijzen te vergelijken door rond te kijken want die lopen vooral bij de groenten en fruit nogal uiteen.

Daarna bezoeken nog een kapel die heel mooi is versierd. Ik kon alleen van het altaar een foto maken want dat mocht niet. Alle muren waren met prachtig blauw portugees tegelwerk bezet.
Een bezoek aan het kasteel en een klein museum en daarna terug naar Alte. In Alte hebben we een menu de dia genomen in een gezellig restaurantje. Olijven, een goed stuk vlees met friet en rijst en salade, een karaf wijn en een toetje na. 16 euro. Daarna waren dorpsbewoners nog een onbekend spel aan het doen. Een lange betonnen baan die met olijfolie en zand werd ingewreven. Daarna moesten de spelers met een metalen schijf over de baan op het eind een kegel omstoten en de schijf zo perfect mogelijk in een kuiltje te krijgen. De andere spelers proberen datzelfde te doen natuurlijk door de schijven bij de kuil weg te ketsen. Nog nooit gezien. Daarna de rest van de dag lekker in het zonnetje bij de camper en kletsen met de Zwitser.

Zondag 1 maart
We trekken er met de Honda op uit voor een tourtocht naar een beschermd natuurgebied waar 2 stuwmeren liggen, Barregem do Funcho en Arade. Kronkelwegen en stijgend naar een hoogte van 300 meter. Prachtige uitzichten op de meren. Bij het 2e stuwmeer kan je op 2 plaatsen bij de dam gaan staan. De hoogste biedt uitzicht op het meer maar daar staat het nagenoeg vol. In het park staat regelmatig een bord met de afbeelding van een Lynch dat die hier voor komt. Het inmiddels na de middag en passeren een klein restaurantje waar we een menu de dia nemen. Het is druk daar dus  moet het goed zijn en voor het hoofdmenu kunnen we alleen nog gegrilde kip nemen. We worden bediend door een Belgisch echtpaar die tegenover het restaurant wonen en invallen voor de drukte hier. Ik raak in gesprek met de man en zegt dat ze “zwaluwen” hetgeen betekent dat ze in België staan ingeschreven. Op deze wijze heb je met minder regels te maken. Hij zegt ook dat als je iets wil kopen  hier een bestaand huis of appartement moet nemen omdat het dan veel goedkoper is. Het eten laat weliswaar lang op zich wachten maar smaakte voortreffelijk. Daarna terug naar Alte gereden. Daar zijn we naar de waterval van ruim 11 meter gelopen. Een kleine oase waar je in kraakhelder water kan zwemmen. Daarna nog wat rondgelopen in het dorp en foto’s gemaakt. Een mooie dag
Maandag 2 maart
We nemen afscheid van de Zwitsers en gaan vandaag naar Silves. Eerst gaan we bronwater halen in het dorp die dateert uit 1946 die met kracht uit drie tuiten heerlijk koel water geeft. Dan op weg naar Silves, ongeveer 1 uur rijden. Daar aangekomen en voorbij de Lidl staat het bij het zwembad op een grote parkeerplaats vol met
campers die daar gratis staan. Het was ons daar te druk en iets verder op treffen we een betaalde camperplaats aan en daar nemen we een plaatsje voor 7 euro per dag inclusief stroom en Wi-Fi en een ruime plaats. Keurig netjes allemaal en er is en doucheruimte. We hebben daar drie nachten gestaan en mooie wandelingen door Silves
gemaakt. De muren met de kantelen van de burcht op de heuvel van Silves zijn mooi om te zien en daarbinnen zijn kleine straatjes vol met restaurantjes. De omgeving van Silves is gezegend met heel veel ooievaars. Ze nestelen zich op de gekste plaatsen en regelmatig horen we achter onze camperplaats het klepperen van de ooievaars als de partner thuiskomt.
Verder een dag met de Honda naar serra de Monchique gereden. De kronkelwegen voert ons door dichtbegroeide heuvels en ruiken de geur van Eucalyptusbomen. Vele kurkeiken onderweg. In Monchique, bekend om zijn warmwaterbronnen, gaan we verder stijgen over een 8 km lange kronkelende weg naar het hoogste punt van de berg van de Algarve, 900 meter serra de Foia genaamd. We zijn
maar even boven geweest en gauw een paar foto’s gemaakt want het waaide erg en het was heel koud. Bij helder weer kan je nagenoeg heel de Algarve overzien.

Circuit van Monchique
KURK

Donderdag 5 maart:
Het kriebelt weer om verder te rijden en
vertrekken voeg richting het meer Barregem monte da Rocha. Hier waren we al eerder en gaan er naar toe omdat het een mooie plek is aan de rand van het meer en een prachtig uitzicht. Bij aankomst vinden we een plaats naast een Hollander uit West Friesland. Met de nadruk op West want dat lag gevoelig bij hen als we alleen Friesland noemden. Maria en Manuel zien we ook al in het restaurantje rondlopen alsmede de tullepetanen. We houden ons gemak en luieren lekker in het zonnetje en het uitzicht op het meer. Ook hier blijven we drie nachten, mede ook omdat het steeds warmer wordt. Tot 25 graden!
We maken met de Honda kleine tochten waaronder naar de plaats Ourique om garnalen en zalm in te kopen. Want we gaan natuurlijk ook barbecueën. Ourique is een klein rustig dorp en is bekend vanwege de veldslag en verdrijving in 1139 tussen de Moren en het leger van Alfonso 1. Op het hoogste punt van het dorp heb je wel een mooi uitzicht en het meer en staan gedenkplaten en een bronzen beeld van genoemde Koning
Vrijdag hebben we gereserveerd om gegrilde kip te gaan eten bij Manuel. Eenvoudig maar heerlijk gekruid met friet en salade en rode wijn. Zaterdag zijn we gaan wandelen achter de dam naar een oude spoorbrug waar we overheen moesten lopen.
Mooi weer en uiteindelijk via kleine paden langs boerderijen na 2.30 uur wandelen terug bij de camper. In de namiddag de barbecue aan en lekker de garnalen in knoflook onder het genot van een witte wijn en brood verorberd. Heerlijk!

Zondag vertrekken we weer naar Monte Gordo. We willen toch nog even afscheid nemen van de familia en vanwege de mooie vooruitzichten toch aan de kust gaan vertoeven.

Zondag 8 maart
Na afscheid van de Friezen rijden we via Castro Verde richting Mertola. Dan laat de TT ons rechtsaf slaan en komen dan op een kleine weg dwars door een natuurgebied. Met een klein gangetje rijden en dan een kudde schapen op de weg. Een moderne schaapsherder want hij rijdt achter de kudde op te drijven. Na een 20 minuten kunnen we doorrijden en uiteindelijk komen we terug uit op de N122. Ook daar worden we door een motoragent tot stoppen gemaand omdat een peloton wielrenners eraan komt. Ook hier een kwartier gestaan totdat het Peloton voor ons afslaat met een hoog tempo. We gaan langs de rivier Rio Guadiana naar beneden en bij Castro Marim rijden we de camperplaats op om te lozen en water in te slaan. Daarna terug naar ons plaatsje Praia de Limpa waar het niet druk is. Er staat een Belg uit Antwerpen en Hollanders die bij ons vorig bezoek er ook stonden. Het weer is heerlijk en rond 2 uur lopen we langs het strand naar Monte Gordo om afscheid van de familia te nemen. Bij aankomst staan de koffers al bijna klaar. Op het balkon met een wijntje en heel warm vol in de zon kletsen over van alles. En we moesten niet vergeten de 5 ltr. Galitos wijn mee te brengen 4 pakken wel te verstaan! Rond 5 uur nemen we afscheid met de mededeling van Francien dat ze volgend jaar 2 maanden gaan. Wij door het bos weer terug naar de camper.De dagen daarop wisselen we af met enerzijds lekker aan het strand of met de Honda de omgeving afrijden of boodschappen doen. In de ochtend naar het restaurantje in het kleine dorp voor koffie of ontbijt en internetten natuurlijk. Ook zijn we met de Honda de brug over naar Ayamonte in Spanje gereden naar de kust. Mooie stranden daar maar alles is ingesteld op de zomer omdat het is uitgestorven. Geef ons dan toch maar de omgeving waar we nu staan. Ondanks het mooie aanhoudende weer gaan we vrijdag 13 maart toch vertrekken we naar Spanje, dit omdat we daar wat bezienswaardigheden hebben gepland. En dan zijn we al weer 4 weken op vakantie!