9 tot 23 maart 2015

Vrijdag 13 maart
Vroeg op, even houdoe zeggen, en dan lpg tanken en water inslaan en lozen. Boodschappen doen bij de Lidl en dan de brug over Spanje in. We gaan naar de cp in El Bosque een plaatsje nabij het natuurpak Sierra Margarita. We zijn El Bosque Spanje omgeving Ronda Camperplen El Bosgue  2015 (8)dan dichtbij de El Bosque Spanje omgeving Ronda Camperplen El Bosgue  2015 (7)grote plaats Ronda. Een geschiedenis die 25.000 v. Chr. Bewoond was en bewoond werd door de Romeinen, de Moren en uiteindelijk de christenen. Rond 1784 slaagde Napoleon erin de stad vrijwel in puin te leggen. De stad wordt door een diep ravijn en rivier gescheiden. De moren bouwden een brug en een nieuwe werd in 1784 gebouwd, met drie bogen. Dus de moeite waard om te gaan zien.
Na drie uurtjes rijden doemen de bergen voor ons op en in El Bosque vinden we een mooi plaatsje tussen wit geverfde huisjes bij de oude arena die tot zwembad is omgebouwd. Een stralende blauwe lucht en ruim 24 gr. Op een hoogte van 300 meter. We gaan even met de Honda een ritje maken in de bergen die tot een hoogte van meer dan 1000 meter reiken. We rijden door een klein dorpje met witte huisjes, oude smalle straatjes. De tijd staat hier stil. Heel mooi allemaal maar vooral hellingen of afdalingen tot wel 20 %. We gaan weer terug maar weten nu wat ons morgen te wachten staat. Nog een terrasje in het gezellige dorpje en daarna rust in de camper. Een mooie dag zit er weer op.

Zaterdag 14 maart Naar ronda 2015 (5)
Naar ronda 2015 (3)Het is 7 gr. rond 9.00 uur. De zon komt voelbaar net achter de bergen op. Om 10.00 uur vertrek met de Honda voor een rit die volgens de Tomtom ongeveer 70 km lang is met vele kronkelwegen naar de top van meer dan 1100 meter hoogte. We hebben ons goed aangekleed want in de schaduw va de bergen is het koud. Slingerend rijden we langzaam naar boven. Prachtige uitzichten, eerst veel bos dan een grillig gevorm gebergte en uitzicht op een stuwmeer. Op aangegeven uitzichten op een hoogte van 1300 meter genieten we van de omgeving. Berggeiten, Naar ronda 2015 (45)Arenden, soms zeven in aantal, zweven langs de hellingen langs ons heen. Dan komen we in het witte dorp Grazalema, gebouwd op een rotsformatie en een stuwdam. Het is er al druk en we wandelen even Naar ronda 2015 (50)door het dorpje en bezoeken de kerk. Gelet op de tijd gaan we toch direct de borden Ronda volgen waar we tegen 12.00 uur aankomen. Het gemak van onze Honda brengt ons direct in het centrum en parkeren is geen enkel probleem. Het is druk in de straten en oriënteren ons en bij het toeristenbureau halen we een plattegrond en zijn dan direct in de nabijheid van de bogenbrug en ravijn. Bij het ravijn aanschouwen we de driebogenbrug en de diepte van het ravijn. Heel mooi om daar rond te wandelen. We lopen door kleine steegjes, bezoeken kerken, rusten uit op diverse plaza’s en kleine parkjes met heel oude bomen, palmen, en Naar ronda 2015 (26)Naar ronda 2015 (11)cipressen. Een beetje buiten de drukte nemen we wat te drinken en een tapa, een salade die heel lekker was. Dan is het al weer 4 uur en rijden terug naar ons dorp met een heel mooie indruk van Ronda. Overwegend hebben we dezelfde route terug en tegen vijf uur zijn we er en drinken een pilsje op een bank van de oude Arena in de zon. Na het eten douchen en plannen we een route voor morgen naar
Arcos de la Frontera.

Zondag 15 maart
arcos de la frontera 2015 (37)Vanmorgen om 9.30 uur pas wakker. Tegen 11.00 uur rijden we met de Honda rechtstreeks naar Arcos de la Frontera. Een half uurtje rijden en we rijden hetarcos de la frontera 2015 (2) centrum in naar boven want het oude centrum ligt op een rotshelling. De straten worden steeds smaller en steiler. Een auto durft niet door tot iemand tenslotte de spiegels in klapt en dan gaat het heel langzaam. De meeste auto’s die voorbij het smalle stuk in de straatjes staan zijn bijna allemaal beschadigd, Met onze Honda geen probleem dus en vrij arcos de la frontera 2015 (7)parkeren bi het plein waar de kerk Santa Maria staat en het plein uitmond op het uiterste puntje van de rots. De kerk is heel mooi en heeft vele met bladgoud belegde altaren. We lopen door smalle straatjes en zien veel Moorse invloeden waaronder de vestingmuren. Soms lukt het om in het portaal van een woning te kijken en zien dan dat achter die muren heel mooie hofjes en kamers zijn. Na 2 uur hebben we een mooie indruk van deze stad en zoeken achteraf in de volksbuurt een terrasje. We drinken wat en natuurlijk ook een tapa. Wilma bestelt die en we krijgen eigenlijk een arcos de la frontera 2015 (13)complete maaltijd, maar het smaakte goed. We krijgen nu een beetje in de gaten hoe een tapa te bestellen. Eerst een bestellen en afwachten wat er gebracht wordt en dan eventueel bij bestellen. Na een uurtje lekker in de zon rijden we weer naar de camper maar nu pakken we een alternatieve route. Heel heuvelachtig en diverse meren zien we onderweg waar veel Spanjaarden met hun gezin of familie picknicken. Bij de camper arcos de la frontera 2015 (1)arcos de la frontera 2015 (6)houden we verder nog wat rust en dan gaat de Honda weer achterop de drager want morgen gaan we weer door naar de kust. Of het mooie weer zo blijft weten we nog niet. We spreken een Duitse vrouw die zegt dat dinsdag over Spanje slecht weer op komst is. We zien het allemaal wel. De wekker wordt dit keer op 8.00 uur gezet.

Maandag 16 maart.
Na verzorging van water etc. rijden we omstreeks 10.00 uur weg en de tomtom staat naar Motril ongeveer 4 uur rijden. Dan blijken er geen autowegen in de buurt van dit gebied te zijn en doen we de bergwegen naar Ronda nog een keertje over en dit is met de camper toch iets anders, vooral bij haakse bochten. Maar het gaat allemaal goed en na Ronda gaat het allemaal wat vlugger. Het wordt weer warm en bij een tankstation nemen we koffie en een broodje beleg. We naderen Malaga en petanque camping malaga (1)besluiten om daar naar de kust te gaan. Dwars door het centrum en heel druk maar wel mooi aan de boulevard en een groot fort op de helling. We gaan een camping op in Benajarat. Klein maar mooie plekken en prima sanitair. Wilma gaat de was doen, de drooglijnen worden gespannen en dan in de stoel en met een boek in het zonnetje. Dan gaan de Fransen tegenover ons petanquen en ik sluit me aan met de Nederlandse buurman en nog een Belg. Met 6 man, 2 groepen en wij tegen de Fransen. petanque camping malaga (2)Wij winnen na een gelijk spel. Dat zat de Fransen natuurlijk niet lekker. Het spel was eerst soepel en gelukkig kon de andere Belg Frans dus we konden het goed volgen. Maar gaande het petanque camping malaga (3)spel werden de regels strakker aangetrokken. Veel bekijks natuurlijk en bij iedere speler moest de vrouw het eten op een lager pitje zetten. Uiteindelijk bij de 2e ronde wonnen de Fransen. De Franse eer was gered. Voor mij was het wel leerzaam want nu weet ik hoe het gespeeld moet worden en George de Fransman, die steeds werd ingezet als de bal van ons weg geketst moest worden, leerde me toch wat handigheidjes in het gooien van de bal. Daarna tegen half acht laat gaan platen tot in het donker maar het smaakte allemaal lekker. Weer een mooie dag. Morgen gaan we indrukken opdoen van Malaga.

Dinsdag 17 maart: Malaga 2015 (4)
 huis van PicassoVandaag gaan we met de Honda naar Malaga. De geboortestad van Picasso en vroegere invloeden uit de tijd van de Romeinen en Moren. Na een klein uurtje rijden langs de kust gaan we de drukte in. Vooral scooters scheuren links en rechts langs je heen en ik doe ook maar mee. In het centrum parkeren we op de motorparkeervakken en dan lopend komen we direct uit op de Kathedaal. Voor 5 euro de man mochten we Gods huis betreden. Korting als pensionado hielp in dit geval niet. Maar wel pracht en praal binnen en gigantisch groot. Daarna naar de overblijfselen van het Romeins theater en een indruk van het Moors kasteel Alcazaba tegen de hellingen. We bezoeken de kerk van El Carmen met een van de mooiste Malaga 2015 (30)barrokkunstwerken van deze Provincie. Het huis Malaga 2015 (19)van Picasso gelegen boven een kerk en daarna wandelen we door smalle winkelstraatjes, kopen wat groenten in de overdekte markt en nemen een koffie met lekkers in een klein en druk tentje. Het museum van Picasso en het kasteel van Alcazaba bewaren we voor een volgende bezoek aan deze stad en genieten van de wandeling langs het park in het centrum. Het is ruim vier uur als we terug rijden nadat we nog bij de grote carrefour en menu bij de Burgerking genomen hebben. Fastfood; niet onze gewoonte maar vandaag heel lekker. Malaga 2015 (29)
 Malaga 2015 (10)

Woensdag 18 maart.
Het heeft heel de nacht geregend. Voor het eerst! Tegen half negen gaan we eruit en ons douchen. Dan zie ik dat achter de camper er een heel zachte bodem is van regenwater en modder omdat er onlangs een kabel in de grond was gelegd. Ik kon dus niet achteruit want de camper zou onherroepelijk met de achteras diep in de blubber zakken. Dus naar de receptie en de Staff kwam er bij en z\kwam met een dikke plaat van ongeveer 1 meter maar dat was lang niet goed genoeg dus heb ik bij de werkplaats lange hardhouten balken gehaald en tegen de achterwielen gelegd. Inmiddels de Fransen er bij encamperplek La Isleta bij Almeria 2015 (7) werd het camperplek La Isleta bij Almeria 2015 (10)spannend. Dan achteruit, dan eenmaal vooruit om opnieuw achteruit te rijden al draaiend het gangpad in. Ruim 30 centimeter waren de balken in de grond gezakt maar ik was eruit; welleiswaar wel met een kleine schade. Pvc buis van het vuilwater was door de plaat geraakt. Maar geen probleem. De Staff man heeft een nieuwe buis eronder gelijmd. Thuis kan ik dat verder in orde maken. 4 Vakken werden gelijk met lint afgespannen om problemen met andere campers te voorkomen. Uiteindelijk zijn we om 11.30 uur de camping afgereden met de tomtom op Murcia. Via Almeria om aan de kust te blijven zijn we rond 14.45 uur gestopt op een camperplek hoog boven een rotspunt aan de zee in het plaatsje La Isleta in de omgeving van Almeria. De zee is ruig maar het blijft droog en af en toe komt de zon erdoor. We wandelen wat door het dorp en langs de kust maar gaan dan lekker in de camper vertoeven met een boek en genieten van het uitzicht.

Donderdag 19 maart.
Het heeft heel de nacht gestormd. Rond 10.00 uur vertrekken we richting Murcia maar wel gaan we nog een stuk langs de kust richting Mojacar. De Sierra Cabrera en Cabo de Gata Nijar is bekend vanwege het woestijnachtige gebied waar veel western films zijn opgenomen zoals Indiana Jones en the last crusade. Mooi om te zien en we zien in de verte nog een verlaten goudmijn. Daarna stuurt d tomtom ons weer de A7 autoweg op. Omdat het stormt aan de kust gaan we iets het binnenland in na de middag en we kiezen de camperplaats met voorzieningen in Mula, ongeveer 32 km boven Murcia. We wandelen het dop in. Op de helling is een kasteel en er staan een paar kerken. Het is uitgestorven en komen uit bij de Mercado waar het heel druk is in een restaurantje aan de overzijde van de straat. Binnen wordt er volop gegeten en horen van de bediening dat het een feestdag is. Onder het genot van een pilsje zien we dat er paella, vis, vlees, gamba’s etc. wordt opgediend en vragen omdat het er goed uitziet of we vanavond kunnen komen eten en dat kon vanaf 8 uur in de avond. Het was inderdaad net open en we wisten uit te leggen wat we wilden. Er kwamen kleine gamba’s, friet met 3 grote stukken vlees met een gebakken ei en een fles rode wijn. Het smaakte buitengewoon goed en daarna een caffee con leche een Brandy aan de bar. Na afrekenen 28 euro nog een Brandy van het huis na. Terug naar de camper en Wilma gelijk onder de wol, moe maar voldaan natuurlijk. Ik heb nog even voetbal gekeken totdat Ajax 1-0 scoorde.

Vrijdag 20 maart.
Om half negen wakker en goed geslapen. We lopen nog naar de Mercado om in te slaan en dienen de camper bij de sanizuil met water af te spoelen omdat die helemaal onder zat met fijn woestijnzand! Het is tegen twaalf uur als we gaan rijden. Een toeristische tocht naar Cieza door de Sierra del Oro naar ongeveer 600 meter hoogte. Veel fruitbomen maar voor amandelboomgaarden bepalen het beeld. Als we Cieza zien rijden we door want het staat vol met flats. Dan rijden we door naar de kust Alicante om onze zwager Johan van Raaij te bezoeken. De tomtom kan het opgegeven adres niet vinden en als we op ons gevoel afgaan moeten we in de buurt zitten en gaan met de camper in een rustige straat staan met zicht op zee in het plaatsje La Zenia. Door de huizen goed beschut tegen de stormachtige wind aan het strand. We maken een wandeling en op sommige plaatsen loopt het opgestuwde zeewater de straat van de boulevard op. De zon schijnt en de temperatuur zit net aan de 18 graden. Nadat we Johan gebeld hebben bleek dat we slechts een 7 kilometer van het vandaan zijn en spreken voor morgen af om 11 uur.

Zaterdag 21 maart: Bij Johan in Campoamor allicante 2015 (4)
Bij Johan in Campoamor allicante 2015 (3)We vinden het golf ressort campoamor en noteren eerst de gps gegevens en dan zijn we bij Johan en het goed hem weer te zien. Natuurlijk eerst bijpraten en dan gaan we een menu de dia eten bij een favoriet restaurantje net buiten het ressort. Gezellig en tegen de avond gezamenlijk in onze camper met een wijntje etc. en tegen elven naar bed met de afspraak dat we morgen naar een grote markt gaan in Quardemar.

Zondag 22 maart.
Om 9 uur met de uit Nederland ingevoerde Mercedes van Johan naar de grote markt. We draaien een klein weggetje in en op een afgelegen gebied wordt het drukker en vinden een plaatsje op een groot parkeerterrein. Bij Johan in Campoamor allicante 2015 (5)De markt is heel groot en in Bij Johan in Campoamor allicante 2015 (1)het midden is het een groot horeca gebeuren voor te eten en drinken, niet normaal en veel mensen zitten al lekker in de zon en het is echt warm vandaag. Er is bijna van alles te koop op deze markt. Johan komt hier heel vaak en ontmoet dan steeds een aantal vrienden en kennissen bij zijn favoriet tentje. Wij sluiten bij de club aan en lekker bij een pilsje kletsen en rond twaalf uur bestelt Johan zijn wekelijkse curryworst die echt lekker is.twee uur loopt de markt ten einde en nemen afscheid van de vriendenkring en rijden de omgeving af, bezoeken nog een ander golf ressort en daarna weer lekker uit eten. Dan nog een paar uurtjes bij Johan thuis en dan naar bed. Morgen nog even ontbijten bij de bakker en dan gaan wij weer verder.

Maandag 23 maart.
Na een lekker broodje en koffie nemen we afscheid van Johan en zetten de tomtom op Valencia via Denia. Het weer wordt slechter en de vooruitzichten zijn dat het donderdag mooi weer wordt. In de buurt van Oliva waar we al eerder zijn geweest zoeken we een camperplaats op aan het strand maar als we er bijna zijn is het noodweer. Binnen een paar minuten lopen de straten richting de zee vol en keren we gelijk terug en parkeren in Oliva bij de Carrefour. Het houdt op met regenen maar de zon laat zich niet meer zien. We doen nog wat boodschappen en gaan dan bij een parkeerplaats vlak bij zee staan. De politie rijdt elk uur voorbij en vindt het kennelijk goed.

Dinsdag 24 maart. Beringuer noodweer 2015 (3)
Beringuer noodweer 2015 (5)Tegen 10.00 uur rijden we weer verder richting Valencia en de zon laat zich heel even zien. Maar onderweg over de N332 en de A7 zijn er hevige regenbuien en gaan net voor Valencia naar een plaats waar we al eerder hebben gestaan Canet do Berinquer. We willen gaan wandelen langs de boulevard maar er zijn iedere keer hevige stortbuien. Dus een boek lezen. Tegen de avond is het droog en gingen toch naar buiten. Ongeveer 100 meter verder staan drie politiewagens en hekken sluiten de weg af bij het strand . Beringuer noodweer 2015 (4)De Rambla staat vol en bruin kolkend water stroomt over de weg de zee in. De hele baai is bruin gekleurd en mooi om te zien. Dan weer terug naar de camper want het gaat weer regenen. De weersverwachting voor Valencia wordt pas donderdag goed.

We gaan naar een nieuwe periode toe