7e en 8e week

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 1

Olhos dAgua2016  Olhos d Agua en Ouarteira 8

woensdag 2 maart
We nemen afscheid van de camperburen Jan en Karin, Ivon en Peggy. We wisselen gegevens uit met Jan want zij gaan net als wij vaak naar Hongarije en hopen elkaar daar te ontmoeten. Jan gaat naar Boven en wij gaan in de buurt van Albufeira naar het plaatsje Olhos dAgua op een betaalde camperplaats aan zee. Maar eerst nemen we afscheid van Carlo Francien en Tonny, nadat we gezamenlijk ingeslagen hebben bij de Lidl natuurlijk. Bij Tavira gaan we naar boven en net voor de tolweg rijden we over de N270 richting Loulé. Een mooie binnenweg. Ter hoogte van Farao geeft de TT de nieuwe tolweg aan, maar die is rond Farao tolvrij. Daarna Gaan we naar de kust en komen in Olhos dAgua aan bij de betaalde camperplaats maar die is vol. Een mooie plaats aan de kust. We zoeken een praia en komen vlak onder de rotskust aan op een plek waar een paar campers staan en zetten ons naast een Hollander. Een heel mooi plek en onder de Kurk- en olijfbomen. We gaan een wandeling langs het strand maken. Een prachtig strand met een hoge rotsachtige kust.
Een terrasje aan het strand maar de prijzen zijn 2 keer zo duur als we gewoon zijn in Monte Gordo. Het wordt avond en stil. Heel goed geslapen en de andere dag prachtig weer.
2016  Olhos d Agua en Ouarteira 2

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 11

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 15

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 5

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 14

rommelmarkt Quarteira2016  Olhos d Agua en Ouarteira 17
donderdag 3 en vrijdag 4 maart
Donderdag
We hebben van Johan onze buur twee andere camperplaatsen doorgekregen en gaan die met de Honda zoeken en kunnen dan meteen een indruk krijgen van deze omgeving.  Mickies place en Parcue da Galé. Laatstgenoemde plek is heel mooi in het dorp gelegen, maar vol. Een vriendelijk eigenaar geeft een brochure. We komen hier beslist nog een keer op bezoek. De 1e ligt in het platte land en is rommelig en via een lang zandpad te bereiken.
Als we terug zijn bij de camper blijven we lekker in het zonnetje bij de camper.

Vrijdag
We gaan nu boven op de rotsachtige kust een flinke wandeling maken richting Albufeira. Een heel mooie wandeling hoog op de kust mooie vergezichten en door de bossen. Dan in Olhos een terrasje en broodjes halen bij de supermarkt, die we ons lekker laten smaken op het strand. Bij terugkomst is het al laat in de middag. Moe maar voldaan.

Zaterdag 5 maart:
Vandaag gaan we met de Honda langs de kust naar Quarteira. We zijn daar eerder geweest en gaan in de straatjes wandelen en komen uit op een rommelmarkt waar we lekker neuzen maar niets van onze gading vinden. Daarna verder rijden met de Honda richting Farao en komen uit op ressorts, zeer luxe ingericht met prijzen vanaf 1 miljoen. Alles tussen vele golfbanen gelegen en er wordt nog steeds uitgebreid. Dit alles in de buurt van het beschermde gebied Ria Formosa. Het weer is iets minder vandaag maar we mogen niet klagen natuurlijk.

Zondag 6 maart:
Vandaag een strakke blauwe lucht en zon. Onze Duitse buren komen afscheid nemen. We maken er vandaag een niks doen dag van. Een boek lezen van Stephen King. Morgen gaan we verder, waarschijnlijk het binnenland in naar een klein dorpje.

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 4

2016  Olhos d Agua en Ouarteira 21

Zeer luxe ressorts bij Ludo net voor Farao. Prachtige villa's tussen de golfbanen en deltagebied van Ria Formosa
2016  Olhos d Agua en Ouarteira 22

Vandaag doen we niks…
2016 Olhos d Agua
  Maandag 7 maart:
Het weer is bewolkt en dreigende regen. We vertrekken en lozen bij de campercamping voor 2 euro. Dan tanken we LPG en worden niet geweigerd. Als we thuis zijn ga ik een vaste buitenaansluiting lpg maken zodat we dat probleem ook niet meer hebben. Verder bezoeken we een Aldi in Albufeira en dan rijden we naar Soa Bartolomeo de Messines. Daar aangekomen komen we uit op een plein midden in het dorp. Je kunt gaan staan zoals je zelf wilt. Er staat een harde koude wind. We gaan een wandeling maken en kopen een haantje bij de Intermarché die we ons lekker laten smaken. Het dorp is niet interessant en blijven de dag in de camper alhoewel de zon zich weer laat zien. Morgen zoeken we iets anders. Ik heb deze dag geen foto’s gemaakt!
2016 Estombar camperplaats bij natuurpark 5
2016 Ferragudo aan de overzijde Portimao 1

2016 Ferragudo aan de overzijde Portimao 5

2016 ferragudo by night
Dinsdag 8 maart
Het belooft mooi weer te worden.
We hebben 2 camperplaatsen op het oog. De eerste
ligt aan de rivier Rio de Arade ongeveer een half rijden richting kust bij het plaatsje Estombar. Daar aangekomen zien we het waterpretpark Splash waar we lang geleden met de Sandra en de kinders zijn geweest.  Het is gesloten maar we zien dat er een grote attractie wordt bijgebouwd. Iets verder door komen we op de camperplek. Rustig gelegen in een dal, waar je goed langs de rivier kan wandelen. We lopen even rond en gaan dan, omdat het echt warm wordt vandaag, verder door naar Portimao, maar dan aan de overzijde van de monding aan zee van de rivier, rio de Arade, bij het plaatsje Ferragudo. Op een gegeven moment en rijdend in een gebied van een golfterrein stuurt de tomtom ons steeds als het ware het golfterrein op. Dus na controle van de coördinaten blijk ik een van de coördinaten van ons eerste punt te hebben ingevoerd. Wilma vond dat wel leuk natuurlijk! Maar na herstel gaat het weer goed en komen in het dorp aan. Het ziet er gezellig uit. Dan zien we het strand waar campers staan met een prachtig uitzicht op de monding van de rivier en Portimao. We vinden een mooi plekje met zicht op zee. We eten wat en dan wordt de Honda rijklaar gemaakt en gaan we de omgeving verkennen en de Meo simkaart voor internet opwaarderen. Op het hoogste punt van Ferragudo staan mooie villa’s met zicht op zee. Goed om te wonen zo liet Wilma zich later uit bij een pilsje op terras in het centrum! Een geslaagde dag en we blijven hier een paar dagen.

2016 Estombar camperplaats bij natuurpark 6
2016 Estombar camperplaats bij natuurpark 1

2016 Ferragudo aan de overzijde Portimao 3
 woensdag 9 maart:
Het is vroeg in de morgen en zitten net te eten buiten in het zonnetje voor onze camper. Een man komt het terrein gehaast oprijden en stopt haastig bij ons. Het is een Zwitser die in he duits tegens ons roept dat we weg moeten want de politie voert een controle uit en delen een bekeuring uit aan de campers die aan de ander kant staan. Ik neem de Honda en waarschuw ook de campers in onze buurt en zo worden de meeste gewaarschuwd. Daarna zet ik de Honda op de P-plaats en daarna rijden we met de camper iets verderop naar een grote P-plaats en lopen dan terug om de Honda op te halen. Bij terugkomst is de politie inmiddels gekomen en delen zo te zien bekeuringen uit. We waarschuwen toch nog wat campers die nog slapen maar krijgen ze wakker. Al met al worden er toch nog enkele campers bekeurd.2016 Omgeving Ferragudo 1 We wisten dat het een gedoogplek was maar we hoorden van mensen dat ze hier al jaren komen. De een zegt dat het een privéterrein is en weer een ander zegt dat elke 2e zondag van de maand hier een vlooienmarkt is en men dan parkeerplaatsen creëert. We laten het voor wat het is maar het zou vreemd zijn dat de politie optreed op een privéterrein natuurlijk want er staan nergens borden die dat aangeeft.

2016 Omgeving Ferragudo 2Daar gaat onze planning om het leuke dorp verder te verkennen. We laten de camper staan en gaan met de Honda de kust afrijden of we iets anders vinden maar we gaan de hoogte in en vinden alleen rotskust. Overigens een mooie omgeving. We besluiten terug te gaan naar ons plekje Olhos dAgua. Net na de middag zijn we daar en hebben ons plekje al gauw ingericht. Op dezelfde plaats in de zon en tegen de avond een lekkere barbecue. Morgen gaan we een grote wandeling maken.

2016  wandeling naar Olhos Dagua 1

2016  wandeling naar Olhos Dagua 8
2016  wandeling naar Olhos Dagua 3
Donderdag 10 maart:
We vertrekken tegen 11 uur richting Olhos Dagua, gedeeltelijk boven de rotsen later over het strand. We lopen er anderhalf uur over om in het centrum te komen en zetten ons op een terrasje met uitzicht op zee en in de zon. Het is inmiddels weer rond de 23 gr. We praten nog met andere Hollanders die al 13 jaar 2 keer per jaar in maart en oktober hier 2016  wandeling naar Olhos Dagua 5
komen. Daarna weer op de terugweg en die valt tegen omdat het vloed is en een smal strand waar je diep in het zand wegzakt. Tegen vier uur zijn we terug bij de camper. Lekker in de zon en ik maak vandaag eten klaar in de BB. gebakken aardappelen, met uit, paprika en bieslook. Sla en een heerlijke Hollandse Biefstuk. Weer een mooi dag!

2016  wandeling naar Olhos Dagua 9
vrijdag 11 maart Vandaag is het prachtig weer. We eten buiten en blijven vandaag bij de camper. In de middag op het strand liggen, een boek er bij en nog wat praten, voor zover dat kon met een Portugese visser. Dat was voor ons de dag vandaag. We hebben van de zon de hele dag kunnen genieten.
2016  familie stadhouder vila a colina fereiras 1

2016 olhos dagua heerlijk verblif aan zee of bij de camper 3
zaterdag 12 t/m woensdag 16 maart.
Deze dagen blijven we in Olhos Dagua met prachtig weer. WE wandelen langs het strand, zwemmen, of blijven bij de camper en maken heerlijk zelf eten klaar op onze BBQ.
Maar ook rijden we met de Honda naar Albufeira om inkopen te doen bij de Lidl. Daar nemen we een bakje koffie en maken kennis met Ton en Corina Stadhouder die al 25 jaar een huis hebben in Ferrières nabij Albufeira. Het gesprek mondt uit om langs te komen voor een bak koffie. Nadat we de boodschappen bij de camper hadden geborgen, zijn we naar hun villa gereden maar konden dat niet vinden. Dus maar even bellen en jawel we waren in de buurt en Ton kwam ons ophalen. Hun huis staat op een heuvel met zicht op zee, zwembad en het terrein beslaat 14.000 m2. Het huis wordt ook verhuurd en via de website is er info te vinden: Vila A Colina Albufeira. De koffie wordt veranderd in een wijntje en uiteindelijk spreken we af om maandagavond lekker te gaan eten in een restaurantje vlakbij hun huis.>>>>
2016  familie stadhouder vila a colina fereiras 2

2016 olhos dagua heerlijk verblif aan zee of bij de camper 5

Dat hebben we ook gedaan. Het eten was heerlijk, vooral de steak. Het was er zeer druk. We hebben onze gegevens uitgewisseld om met elkaar contact te houden. Weer een geslaagde dag. Morgen vertrekken we terug naar Monte Gordo om afscheid te nemen van Carlo Francien en Tonny.