Vertrek naar Spanje

Voor de laatste keer met onze trouwe Dethlefs camper. 12 jaar hebben wij er plezier aan beleefd maar hij is verkocht en na terugkomst vindt de overdracht plaats. In juli komt de Nieuwe Eura Mobil Integra.

donderdag 8 februari
Vandaag is het zover, geen problemen met de verwarming etc. Alles is in orde en om 9.15 uur zijn we, na afscheid van de buren Roelans, Wagemakers en Duchene, vertrokken. Naar Antwerpen, Brussel, Luxemburg, Metz richting Epinal. In Luxemburg tanken natuurlijk en wij ontwijken in principe de tolwegen. Geen files onderweg en tegen 16.00 uur vinden we het welletjes en stoppen op onze bekende camperplek Luxeuil Les Bains, Luxeuil les Bains fr.gelegen nabij de weg N57 tussen Verous en Besançon, die deze keer niet met rotsblokken is afgesloten. We doen inkopen bij de Aldi in de buurt en op de terugweg zien we iets verborgen aan de overkant een nieuwe grote Lidl. In de avond een frans wijntje en Franse kaas en tegen 21.00 uur moe naar bed.

Massiac frankrijkVrijdag 9 februari
Na een goed nachtrust zijn we tegen 09.00 uur weer vertrokken met de bedoeling om Clermont Ferrand te passeren. Dan kan je via de tolvrije autosnelweg A75 naar Perpignan. Het is koud en het weer is niet al te best, dus proberen we zo snel mogelijk in Spanje te komen. Tegen half vier zitten we in de buurt van Clermont en gaan toch de tolweg op om buiten om deze stad te vermijden (euro 3,90). Dan tegen half vijf rijden we van de snelweg af en gaan de camperplek Massiac opzoeken. We merken dat we hier al eens geweest zijn en gaan op de plek staan waar de sani 09022018 massiacstaat. Heerlijk rustig daar en inmiddels begint het te sneeuwen. Een wandeling in het dorp om de benen te strekken en dan eten we lekker lasanga van de Aldi. De tv aan en daarna rond acht uur duikt Wilma naar bed. Ik iets later.. Morgen Milau, Perpignan en dan Spanje.

Zaterdag 10 februari.
Het heeft niet veel gesneeuwd en hebben lekker geslapen Echt een mooi overnachtingplekje. Tegen 8.30 uur zijn we al aan het rijden op de A75. Het sneeuwt af en toe en de strooiers zijn druk bezig de weg schoon te houden. Blij dat ik de sneeuwbanden geplaatst heb. We komen af en toe op een hoogte van wel 1200 meter met temperatuurverschillen van min 3 naar plus 6 graden. Maar hoe verder naar het zuiden hoe beter het weer wordt en bij de brug van Milau is het inmiddels zonnig weer geworden. En dat op een paar uur tijd. We naderen Perpignan met een temperatuur van +12-13 graden en voor het vliegveld afslag 41 gaan we de tolweg op naar de 10022018 cp caldas de malavellaSpaanse grens Le perthus. Daar doen we inkopen en eten op de parkeerplaats want het is al middag. Tegen 15.30 uur komen we op de camperplek in het plaatsje Caldas de Malavella. Dit is een vaste overnachtingsplaats met een klein café en gratis water en elektra.  In het café bier en tapas tot het donker wordt en dan in de camper Biefstuk met brood. Een boek leze want de schotel pakt geen signaal door de bomen. Dus voor een volgende plek 2 of 3 pakken. Rond 10 uur naar bed.

Zondag 11 februari.

Vandaag niet al te veel km rijden. We gaan naar een klein plaatsje El Catllar boven Taragona. Om 12.30 uur komen we aan en de cp ligt in een dal vlak bij een ruïne. We staan alleen en een loosplaats en water is aanwezig. We bezoeken de ruïne en natuurlijk op het terras een biertje en tapas in het zonnetje. Een van de tapas was een klein spiegeleitje, van een kwartel of duif, maar we proeven geen verschil met het kippenei.

10022018 CP El Catlar 110022018 CP El Catlar 510022018 CP El Catlar 6
Tegen de avond komen toch nog twee campers overnachten. De plek op zich is wel bekend want zeker 4 campers zijn langs gekomen voor de Sani.
Nu wel tv kijken en tegen 10.30 uur naar bed. Het wordt steeds later. Typisch dat je aan het begin van de vakantie zo gauw vermoeid bent.

Maandag 12 en dinsdag 13 februari.
Vertrek om 09.30 uur richting Valencia naar de kust. Het regent af en toe en via bergwegen komen we om 14.00 uur aan in Playa El Salar net voorbij Valencia aan de havenmonding. (254 km) Het is wel bewolkt maar niet koud en staan in het begin alleen tot een vriendelijk Duits stel naast ons gaat staan. We gaan een flinke wandeling langs het strand maken en tegen de avond tv en een boek lezen.
12022018 CP Valencia 311022018 CP Valencia 1
Dinsdag: Ook vandaag gaan we een grote wandeling maken richting Valencia en de zon schijnt lekker met wat bewolking. Op de diverse playas staat af en toe ook een camper maar druk is niet. Tegen half een pakken we een terras en bestellen koffie en daarna een biertje en toast wat goed smaakte. Voor ons zat een stel met een poedel die op een gegeven moment de ober aanviel en zelfs in zijn hiel beet. Dat stel ondernam niets. Toen de ober weer kwam rende de hond richting de ober langs Wilma en begon te blaffen en wilde ook bijten. Dat stel deed niets dus ik sprong overeind en toen kwam die hond naar mij maar ik pakte een stoel en dreef 12022018 CP Valencia 4hem van ons weg en tenslotte werd de hond door de vrouw opgepakt want de hond kwam steeds blaffend terug naar ons. Ook de man maakte een gebaar en riep iets tegen mij maar hij begreep heel goed dat het mij wel menens was. Ook de ober gebaarde tegen hen om af te rekenen en weg te gaan. De hond zelf hebben we niet meer gehoord al hield hij mij wel in de gaten! Voor de rest van de dag terug bij de camper in het zonnetje.
woensdag 14 februari
Vandaag gaat het richting Benidorm. We hebben diverse campings in Benidorm bezocht maar alles zit vol. Omdat de familie een appartement heeft geboekt willen we toch enige dagen in deze omgeving vertoeven. Uiteindelijk 14022018 Camping El Campello 2gaan we bellen naar diverse campings en vinden er een 35 km voorbij Benidorm in en het plaatsje El Campello, genaamd Camping Costa Blanca. Een kleine gemoedelijk camping. De Engelsman Tony helpt ons met de camper het vak inrijden. Het gaat allemaal maar net maar dan staan we op onze plaats en hebben 1 week geboekt. Het weer is goed en eten buiten in de zon en houden ons gemak voor deze dag. (254 km gereden)

Donderdag 15 februari

Vandaag is het mooi weer. Ik ga de Honda van de drager halen en mijn mountainbike nazien. Er zit een slag in het achterwiel dus die moet eerst naar fietsenmaker. De Honda wordt eerst schoongemaakt want er zit overal pekel op. Net na de middag vertrekken we richting Benidorm en gaan het appartement van de familie proberen te vinden, want het exact adres kan de navigatie niet vinden. Wel straat die erop lijkt. Via de N332 naderen we de torens van Benidorm. En rijden de stad in. Het is er druk en dit is dus het winterseizoen. We staan aan het strand en na bellen blijkt dat we de andere zijde Levante moeten hebben 8 km verder door. Dus langs de kust door de stad. Imposant want er is van alles te doen hier. Het barst van de restaurants en bars. Uiteindelijk na enkele telefoontjes vonden we het appartementsgebouw vlak bij de Tiki bar waar het ontzettend druk was van overwegend Engelsen. Het was fijn om de familie weer te zien. Dus zoals gebruikelijk een proost op het weerzien! Aanstaande maandag komen dan Mon en Ria nog maar of dat doorgaat vanwege een op handen zijnde staking van de vliegtuigmaatschappij is nog maar afwachten. We gaan met Tonny wandelen en inkopen doen alsmede een internetkaart kopen in de Aziatische winkel. 6 GB voor 43 euro. Via je eigen abonnementen betaal je meestal 5 euro voor 500 mb. Dit zijn wel de geregistreerde simkaarten. Er zijn nog steeds goedkopere (illegale) te koop maar dat deden we niet. Het is toch wennen hier in Benidorm maar een ding is zeker, hier verveel je je niet want er is werkelijk van alles te doen. Tegen de avond weer terug naar onze camping wat toch een hele rit is. Morgen gaan we terug maar eerst naar de fietsenmaker! Terug op de camper hebben we nog een Bingo gedaan tussen alle nationaliteiten in het restaurant. Gezellig, ondanks dat we geen prijs hadden.

Vrijdag 16 februari

Het blijft mooi weer en samen gaan wij te voet naar de fietsenwinkel die ongeveer 2km verder aan de grote weg ligt. Net voor 12.00 uur voor de siësta sluiting lever ik het wiel af en maandag kan ik hem op komen halen. Dan gaan 15022018 Camping El Campello 3wij richting het strand waar een man een prachtig zandkasteel maakt en verder langs de boulevard zien we dat er nog veel bouwprojecten zijn voor appartementencomplexen van 60- tot 135 duizend euro. Op de terugweg in het stadje pakken we bij het station een pilsje. Hier loopt een tram van Valencia tot A15022018 Camping El Campello 4licante en je kan de fiets gratis meenemen. Om half drie rijden we naar de familie en nemen een elektrisch kacheltje voor hun mee omdat het in de ochtend in hun appartement te koud is. Nou, daar waren ze blij mee. Na een gezellige middag vertrek terug naar onze camping want in het donker over de grote weg vinden we te gevaarlijk.

Zaterdag 17 februari: vandaag gaan we in verband met de komst van Emile, Sandra en Liv in maart een camping zoeken in Benidorm vlak bij hun hotel. Het weer is hartstikke goed en pas na de derde camping vinden we er een die 180218 camping El campellowe direct reserveren. Camping Villasol met zwembad ruime plaatsen en.. er zijn geen dieren toegelaten! Dan natuurlijk nog een bezoek aan de familie maar we gaan op tijd terug vanwege het mooie weer en gaan daar van de zon genieten.