Vertrek Compostella Week 1 Essen -Londerzeel

VOORAF: Na 2 maanden trainen op mijn mountainbike, 985 km totaal met ritten van 115 km is het zover. Heel vaak wikken en wegen wat er aan bagage mee moest lukte het om met 17 kilo te vertrekken, inclusief tent.  In grote lijn volg ik de fietsroute Antwerpen, Mechelen, Aalst,  Tournai, Cambrai St. Quentin, Compiegne, Marines, Chartres, naar Tours. Daarna kan ik twee routes kiezen maar afhankelijk van het weer kies ik er een van. Waarom ik dit wil doen weet ik niet. Overigens wordt dat ook niet door het St. Jacobsgenootschap gevraagd.

DE ROUTE:



Enkele links voor meer achtergrondinformatie:
vlaams compestella genootschap

Nederlandse compestella genootschap

Met de fiets naar compestella

De ROUTES.
BELGIË

FRANKRIJK

SPANJE


Zaterdag 1 september vertrek. Essen - Londerzeel. 84 km. Stralend weer.
Onze wekker laat verstek gaan maar toch zijn we om 06.30 uur wakker. Alhoewel ik gisteren al afscheid van de familie hebben genomen staan Tonny, Sandra, Liv, Emile en Mon en Hilde nogmaals voor de deur gauw afscheid en toen vertrok ik. Een traantje bij het wegrijden want ik had dit niet verwacht. Via Kalmthout (de eerste stempel), naar Antwerpen, Kontich, Duffel naar Mechelen (2e stempel) Hier had ik mij en Wilma! ingeschreven voor deze tocht. In Antwerpen reed ik verkeerd vanwege de werkzaamheden daar. Een man hielp mij naar de juiste weg en kreeg door dat ik de Compostella ging doen. Hel aardig van hem dat hij gelijk vroeg of ik iets nodig had of koffie wilde. Maar ik moest verder want er zijn op de route niet veel overnachtingsplaatsen in Belgie en in Londerzeel voorbij Mechelen was een camping Diepvennen waar ik tegen kwart over twee aan kwam. 14 Euro! En geen korting. Toch daar de overnachting gedaan want verder was er niets op de route aangegeven. Mijn tent opgezet en toen een pilsje wat ze niet verstonden want ze noemen het hier een pintje. Heerlijk op het terras in de zon en even bekomen. Nog een pelgrim ontmoet die hier ging overnachten maar die ging te voet met 18 kilo bepakking. Tegen de avond mijn kookgerief klaargezet en een rijstmaaltijd warm gemaakt. Dat ging prima. Daarna een heel ruime douche genomen met een 6 minuten munt van 1 euro. Achteraf zag ik dat het een douche voor mindervaliden was!
Vanavond vroeg onder de wol oftewel een slaapzak. De eerste dag zit er op. Wel wennen maar de spullen op de fiets weet ik al vrij goed te vinden.