Wk 1 Londerzeel - chartres


Zondag  2 september. Zonnig weer vertrek 09.50. 117 km
Was een koude nacht en vochtig. Was vergeten te zeggen dat de camping veelal bezet was met Jehova, zo ook naast mij. Een babbel gemaakt natuurlijk en tegen De avond lag het blad Ontwaakt en De waarheid voor mijn tent. Ik had beloofd het te lezen!
De route gaat over de leiekensroute, een oude spoorbaan. In Steenhuffel, natuurlijk stoppen bij de palmbrouwerij en hopvelden. Te vroeg om op het reeds drukke terras een palm te nemen. Een mooi omgeving. In Opwijk nog even gestopt bij de Santiagozuil met 2000 km te gaan. Vanaf Aalst gaat het over het jaagpad langs de Dender. Via het kanaal via Ninove en Lessines mooie dorpen en laatstgenoemd dorp was wegens een herdenkingsfeest uit de middeleeuwen afgesloten. Wel mooi om te zien, maar de gite de etappe om te overnachten daardoor niet gevonden dus doorijden voor een camping naar Tournai. Le Orient 7,40 euro alles inbegrepen. Lekker in de stad frites met frikandel gegeten, een pilsje en terug op de camping een douches en direct onder de wol. Ik werd tegen 7.30 uur wakker!
 
Maandag 3 september  Doornik - cambrai  74 km vertrek 09.50 en aankomst 16.16 bewolkt maar droog.
Route gaat dwars door centrum en ik ga voor een stempel naar de kathedraal staat volledig in de steigers dus ik rijd met de fiets ook maar binnen. Ik tref de koster en die plaatst een stempel. Deze kerk is beslist de moeite waard als die gerestaureerd is. Kolossaal. Ik rijd het centrum uit en fiets langs het jaagpad van de Dender en moet stoppen omdat de brandweer met blauw licht mij tegen houdt. Dan zie ik wat er aan de hand is. Er ligt een dode man in het water. Gelukkig toen de politie er was mocht ik door. Verderop zag ik een fiets in de slootkant liggen en ben dat toch nog gaan melden bij de politie aldaar. Die gingen ook direct kijken maar ik ben doorgereden. Een lange rit langs het kanaal met kalkovens en mooie omgeving. Ik verlaat het kanaal en haal bij een bakker wat te eten. Daarna door landschap en kom even later aan de grens Frankrijk bij Rumiges. Een foto natuurlijk en weer door over kleine wegen en afwisselende landschappen. Het wordt wel licht klimmen en dalen. Uiteindelijk kom ik aan in cambrai en zoek een camping. Kost 14,40 voor een tent en een camper 12,50!  Alles geinstalleerd en daarna in een café 1 pilsje waar op tv alleen paardrennen te zien was en bezoekers gokken op de races. Bij de Aldi inkopen gedaan en zelf pasta gemaakt. Smaakte goed meteen toetje na. Nog aan de blog gewerkt maar dat ging mis. Naar bed tegen half elf en in de nacht werd ik wakker van de eerste regendruppels.
Franse grens  camping cambrai
cambrai


Dinsdag 4 september:
Cambrai -Betancourt  85 km regen
Vertrek 8.00 uur en deze keer koffie en koek genomen op het plein van de foto in cambrai. Was even zoeken naar de route maar dan op weg om kilometers te maken. Ik had van de regen geen last. Bij de kathedraal Notre dame de grave bij de koster een stempel gehaald die nog even voordeed hoe dieven de bus leeghaalden. Met een gehaakt ijzerdraadje. Hij moest lachen toen hij 10 euro eruit haalde en de dieven te slim af was. Toen op weg en ik wist dat er veel klimmen bij was. Mooie landschappen maar uiteindelijk langs het kanaal naast de la somme naar Saint quentin. Op weg daar naar toe kwam ik bij het plaatsje Gouy. Voor de Belgen, hier ontspringt de bron van de Schelde. Hat was lang geleden, maar daar vloog een ijsvogel weg. Een mooi turquoise glans, prachtig. Een steen is door de schepenen van Antwerpen gelegd. Gekomen in Saint quentin die hoog gelegen is de kathedraal bezocht maar daar niemand aangetroffen. In het toeristenbureau hadden ze een mooi stempel voor me. Dus weer verder en uiteindelijk net na drie uur stop ik in Berlancourt bij de pelgrimsovernachting. De eerste op mijn weg. Heel vriendelijke mensen en madame maakt voor mij de bagagetas die vanmorgen op de naad scheurde. Later kwamen nog 2 vrouwelijke pelgrims. In de avond gezamenlijk eten, aperitief,  ik Ricard, dan vino en pompoensoep en daarna aardappelen in kaas en kip. Tot slot een kaasplankje en pruimentaart als afsluiting. En gezellig natuurlijk. De meiden konden translaten. Om 22.00 uur onder de wol en om acht uur ontbijt.

 Om 8 uur samen ontbijt en ook dat is prima verzorgd. Een stempel en visitekaartje en na een stukje in het dagboek aldaar mijn donatie gedaan en afscheid genomen. Het was fantastisch.
 
camper als slaapplaats
Woensdag 5 september
Berlancourt-mouy 95 km. Motregen tot na de middag en dan zon.
Vertrek om 09.00 uur. In de richting van Noyon. Mooie vergezichten en dorpen, vaak klimmen maar ook lange afdalingen waarbij ik de rem inzette als het harder dan 50 km/u ging. In de kathedraal van Noyon wel een stempel verkregen. Compiegne langs de Oise, ben ik doorgereden zonder stempel omdat ik te ver van het centrum afzat. Tegen 16.00 uur ben ik nabij mouy op een camping gaan staan op het chateau. Voor 5 euro. In het dorp een driedubbele cheeseburger gegeten en een pilsje in een nabijgelegen bar. Daarna terug op de camping en moe naar bed
chateu

Donderdag 6 september. Mouy - Goussonville 100 km
Vertrek om 8.00 en in de morgen motregen maar middag de zon.  Slecht geslapen vanwege overlast van werklui die daar een chalet huren. Tot half drie in de nacht schreeuwen en muziek. Het is veel klimmen tot wel 10 % maar ja, het is tevens een voorbereiding vanwat nog komen gaat in de bergen. Eindelijk in een klein plaatsje bij de bakker  een broodje gezond te verkrijgen. Ham kaas tomaat etc. Dat smaakte goed. Onderweg bij een winkel water bijgetankt want met 2 bidons kwam ik niet toe. Veel kastelen te zien soms in verval maar meestal onderhouden in een prachtige omgeving.Bij Mantels la ville passeer ik zowaar de Seine. Tegen 4 uur stop ik op een camping in Goussonville. De receptioniste wilde voor mij, dan tegen 6 uur een pizza bestellen en in die tussentijd ben ik heerlijk gaan zwemmen. Een heel bad voor mezelf. Maar dan, om 6 uur ga ik de pizza bestellen en komt de dame er achter dat alleen boven de 20 euro bezorgd! Dus ik pak een grote zak  chips  en zeg tegen haar dat dit nu mijn avondeten wordt. Het was niet anders. Toch heb ik goed geslapen. Maar vandaag geen stempel kunnen verkrijgen
Seine
Vrijdag 7 september. Goussonville - chartres. Ong. 75 km. Droog weer en zon
Ik vertrek won acht uur en bij de eerste bakker brood eten natuurlijk. Daarna verder door heuvelachtig gebied en fiets regelmatig langs de rivier De Eure. Groen landschap en kleine dorpjes met watermolens. In maintenon zie ik de resten van een heel hoog aquaduct uit 1640 dat het chateau van Versailles van water moest voorzien en 110 km lang moest worden. Het is nooit afgwerkt gekomen, vanwege ziektes, muiterij.


Na de middag belt Wilma dat ze op camping staan in Chartres. We gaan mekaar dus weer zien. Aangekomen in Chartres ben ik eerst door het centrum gefietst en natuurlijk de prachtige kathedraal gaan bekijken. Prachtig in een woord. De glas in lood ramen, de zuilen, het labyrint van de levensknoop waar ik ook per ongeluk op doorliep en er vanaf werd gestuurd


Voor de stempel kreeg ik voorrang bij de grote drukte aan de infobalie. Dan nog even door het centrum wandelen en dat is heel mooi daar, vele romaanse huizen en beneden de waterlopen van De Eure. Daarna naar de camping en ik zag ze gelijk staan. Aangekomen stonden beiden te klappen en het effect was dat we gedrieën met tranen in de ogen elkaar in de armen namen. Ik ook heel blij en eerst de ervaringen uitwisselen. Wilma volgens Tonny totaal geen problemen met het rijden in de nieuwe camper.  Een pastis en dan een wijntje en na 1 week lekker gekookte aardappelen met groenten en vlees.
Totaal gereden km volgens mijn teller 770. Verder ook overbodige last uit de tassen gehaald en 2 tot 3 kilo minder mee te sjouwen.