wk 2 chartres - Mirambeau

Zaterdag 8 september:
Chartres - Vendome  vertrek 09.00 uur 110 km.
Het was gezellig en heel goed geslapen. Maar het kriebelde om toch weg te rijden. Afscheid nemen en dan weer op het zadel. Het weer is goed met de zon die zich weer laat zien.
 Op weg en diverse flinke klimmen. Maar dan veelal langs de LoirIn Dheury veel mooi huizen met rieten daken.
In chauteaudun ook mooi, maar in de grote kerk geen stempel te verkrijgen.
Vanaf Gouy in het dal van de rivier  en werkelijk allemaal schilderachtige woningen. Ook kom ik Grotwoningen uit de steentijd tegen in de mergel hellingen.

 Even een pauze en het lunchpakket van Wilma laat zich goed smaken. Loo


 Vendôme. Een mooie stad met de Chapelle St Jacques en de klokketoren St. Martin.
Daar op de camping een lekker plaatsje in het zonnetje en nadat ik alles in gereedheid had gebracht had de buurman mij nauwkeurig in de gaten gehouden, die toen vroeg of ik bij hun ging zitten. Een brut lekker koel met wat snacks en toen wilde hij alles weten over de compestella. Hij wilde het ook al lang gaan doen maar mocht niet van zijn vrouw! Ik heb me natuurlijk voorzichtig opgesteld, maar toen de man wist dat Wilma met de camper mij achterop kwam was ie niet meer te houwen. Hij zag het al helemaal zitten zijn vrouw en zuster hem achterop. Hoe dat verder is afgelopen weet ik niet want ik ging op pad om in het stadje een pizza te gaan eten.  En dat lukte deze keer in een volle gelegenheid, dus tussen de tijd dat mijn pizza Margarita bereidt werd kon ik alleen kiezen uit een leffe. Ik heb de pizza opgegeten op de camping. En toen naar bed.
Gezellig op camping met de buren
Zondag 9 september: 65 km Vendomme-Vouvray (Tours) zon.
Vandaag tegen 9.00 uur vertrokken. Het wordt al gauw warm en fiets vaak op grote uitgestrekte vlaktes met af en toe verkeer. Daarna een daling en net toen ik tegen de 40 km langs een rotsachtige helling reed 2 herten die ik net kon ontwijken. Amai, kom ik echt goed weg want een hert op mijn stuur zou niet goed zijn afgelopen. Ik doe het rustig aan vandaag want ongeveer 63 km verderop was Tours mijn halte. Net voor Tours kom ik op een leuke camping voor 8,40 euro. Het is dan half drie. Ik besluit hier een dag rust te nemen. Tegen 6 uur bel ik Wilma en dan blijkt dat zij ongeveer 10 km van mij op een camperplek staan aan de overzijde van de Loire. Zij waren dus ook al doorgereden en spreken af voor morgen om naar mij te komen. Wat wil je nog meer.  Lekker rijst klaargemaakt  met een tomatensoep. Verder niks doen en tegen 22.00 uur naar bed.

Maandag 10 september: rustdag 
Om ongeveer 10uur staan voor de camping en gaan op een mooi plekje staan met zon en schaduw. Een rustdag is het ook geworden. Mijn blog bijwerken en wilma en Tonny inkopen doen in de supermarkt. Avondeten was een luxe; gebakken aardappelen met tartaar en slacouvert. Heerlijk. Een avondwandeling tv kijken en naar bed.
Foto

Dinsdag 11 september: 
vouvray - chatellerault 120 km. Heel warm 31 Gr. 
Na ontbijt vertrek ik na afscheid van Wilma en Tonny tegen acht uur. Zij blijven nog en gaan de bedden verschonen. Onderweg kom ik er achter dat ik mijn tablet vergeten ben. Dus foto’s komen later. Ik rijd veelal over glooiende landschappen met 1klim van12%. Het is echt warm. 
Vienne
Veelal rijd ik langs de rivier de Vienne. Rond vier uur zitten er toch al veel km op en zoek een camping. Een chateau. Ze had een speciale prijs van 17 euro i.p.v. 21. Ze deed er nog een euro af, maar ik liep al weg. Verder naar chatellerault, een mooi stadje. Jammer dat de Jacobskerk al gesloten was. In de buurt een municipal camping voor 4,40euro. Alles opgezet en pasta met kaas en een pakje noodles er bij. Heerlijk. Toen bij de U markt boodschappen voor morgen en een lekker koud pilsje voor deze warme dag. Ik lag om half negen op bed. Tot morgen


Woensdag 12-9. 80 km. Heel warm 
Onderweg in de wijngaarden druiven gegeten en heerlijk zoet. Dit jaar moet een goed wijnjaar worden. 2 maal een pauze vanwege de warmte. Uiteindelijk beland ik in lusignan op de refuge de pelerin en ik via de le Marie voor 8 euro en een code kreeg om binnen te komen. Een groot gebouw en alles voor mij alleen. Jammer dus maar een lang bad genomen. Nog even een wandeling en brood met noodles en tegen half tien maar bed. Floor en Jacqueline zitten ook in de buurt. Ik zie die morgen waarschijnlijk. Heel bijzonder. Welteruste


Donderdag 13-09. Lusignan-saintes 117 km. Bewolkt en later zon. Tegen 8.00 uur vertrek ik na een goede slaap. Alles netjes achterlaten natuurlijk. Met af en toe een klim, vooral bij Melle. Ik stop niet meer bij een kleine kerk voor een stempel, want er is toch niemand aanspreekbaar. Ik ga nu lang een toeristenbureau of de Le Marie, voor een stempel. Ik rijd over kleine wegen in glooiende landschappen. In St. Jean-d Angèly, een abdijkerk, zou een relekwie van Johannes de doper liggen, zijn hoofd! In 
saintes jupiler
Saintes aangekomen rijd ik door een mooie stad met veel Romeinse bouwwerken, zoals een Amfitheater een triomfboog van 10 tot 20 jaar na chr. Via het toeristenbureau krijg ik op de plattegrond keurig de weg beschreven naar de revuge pelgrims en dat ligt net achter een mooie kerk nabij het Theater. Daar tref ik een vriendelijke dame en een mooi overnachtingsplek voor 6 personen. Daarna wandelen in het centrum en tref een café waar ze Jupiler hebben en die smaakte me bijzonder goed. 
   



Ik tref bij terugkomst Jef aan, een man geboren in Australië, die van zijn geëmigreerde ouders de Nederlandse taal is bijgeleerd. Hij was met de fiets op de terugweg naar Tours. Samen nog een wandeling naar het theater gemaakt. Wilma en de Floor zitten inmiddels bij elkaar in Mirambau. Als het goed is zien we mekaar morgen. Heel mooi. 

Vrijdag 14-09. Saintes-Mirambau. 70 km. Eerst foto's maken van de kerk en het theater en dan langs de rivier De stad uit. Het is bewolkt maar droog. Het zijn veel klimmen deze route en rijd veelal door wijn- en fruitgaarden. 1
appel zullen ze niet missen! In Pons, vroeger een hopital voor Pelgrims op route, maak ik op een rotonde een foto van Pelgrims onderweg. Dan rijd ik toch verkeerd, maar kan via een tussenweg weer de route oppakken. Dan
tegen 2 uur in de middag arrivé in Miranbuau op de camperplek waar Wilma, Tonny, Floor en Jacqueline mij opwachten. Een hartelijk welkom, zeker voor de Floor die mij beslist wilde zien rijden. Bij een rosé lekker bijkletsen en samen met Floor de ketting etc gesmeerd met wd45, die naaimachineolie was echt niks. Al het stof en vuil plakt aan de ketting. Even
nog wat versnellingen afstellen en het werkt weer prima. Omdat vanaf nu op de route ongeveer elke 20 km een rifuge is, heb ik ongeveer 4,5 kilo minder aan bagage bij door tent en kookgerei achter te laten, en dat was goed te merken. Met Wilma nog naar de U super want nu heb ik plek om eten in te slaan en dan speciaal voor mij lekkere spaghetti gegeten. Nog even bij de buurman buurten, want die gaan morgen ook langzaam op huiswaarts aan. Even tv maar tegen 10 uur gaat bij mij het licht uit, dus naar bed. En de 2e week zit er op.