Spanje week 6, Huelva, El Rocio, Spiegel Energiecentrale Olvera Processie.

Columbus vertrek punt ontdekking America

camping Playa Amazon
Zaterdag 23 maart 2013
Vanuit Beja naar Mertola gaan we via een mooie route maar heel slecht weer, bij San Antonio in Portugal, de bekende brug over naar Spanje, met de bedoeling om ons plekje Isla Christana weer aan te doen. Het plaatsje zelf is heel mooi maar bij ons plekje aangekomen staat het terrein geheel onder water. Dus maar verder gereden langs de kust. Het weer knapt op naarmate we verder Spanje inrijden. Bij de haven van Huelva met veel zware industrie, met toch prachtige natuur en stranden, komen we aan bij het standbeeld van Columbus. De plaats van waaruit hij is uitgevaren en America ontdekte. De in het camperboek aangegeven camperplek stelt werkelijk niets voor. We rijden verder langs de mooie kust en vanwege de tijd en het mooie weer zoeken we een camping op. Het wordt camping Playa de Mazagon. Daar kom ik op de camping vast te zitten bij het zoeken naar een plek, maar de aanwezige beheerder wist met enkele werknemers de camper er uit te duwen. Dan maar een plaatsje langs de weg buiten de vakken. 1e klas !
Fantastisch italiaans gegeten in Mazagon
We besluiten ergens te gaan eten en lopen zo’n 4 km langs de kust het centrum in en vinden daar een Italiaans restaurant wat er goed uit ziet. Wel wachten tot 20.00 uur want dan gaan de Spanjaarden pas eten! We hebben daar heerlijk gegeten. Alles erop en eraan voor 36 euro. Een aanrader, Ristaurante Pulcinella. In het donker de zelfde weg terug en dat viel niet mee.

Zondag 24 maart 2013:
We verlaten de camping om naar Granada te rijden en verlaten dus de kust. Toevallig komen we aan in El Rocio, een bedevaartplaats in een dorp met alleen zandwegen. Met Pinksteren komen daar 1 miljoen mensen naar toe voor de processie!
We doen de plaats aan en steken natuurlijk een aantal kaarsen op. Na een wandeling over de zandstraten en een bak koffie met gebak gaan we verder. Onderweg zien we in de greppel aan de grote weg een dood paard liggen. Niemand er bij dus dat zal wel normaal zijn hier!
We vinden nog steeds geen geschikte camperplek en naderen inmiddels Sevilla.

Toevallig komen we uit op de zon energie centrale. Met spiegels wordt het zonlicht op een punt van de zuil gericht en water in stoom omgezet. De centrale levert 3 megawatt. We zijn er midden doorheen kunnen rijden en indrukwekkend om te zien.
Nog steeds geen geschikte plek. We blijven alleen overnachten als we allebei een goed gevoel hebben veilig te staan. Dat betekende voor ons die dag wel veel te lang rijden maar uiteindelijk vinden we een camping bij Olvera tegen 18.00 uur. Een prachtige camping op een hoogte van meer dan 600 meter met fantastisch uitzicht op Olvera. Van ver is de grote kerk en het kasteel te zien. Vanwege het tijdstip hebben we daar in het restaurant lekker gegeten. Steak met ongeveer 10 frites.. en gevulde champignons!

Maandag 25 maart 2013

We gaan met de Honda naar Olvera. Een heel steile weg naar boven om de burcht en de kerk te bezoeken. Boven op de burcht heb je een heel mooi uitzicht alhoewel het wel koud was daar boven. Het dorp zelf is heel mooi met veel winkeltjes en bij het kopen van de kaartjes voor het bezoek aan de burcht hoorden we dat er vanavond een processie zou zijn vooruitlopende op de Goede week (Pasen). Ook ontdekken we een camperplaats benden aan het dorp waar je voor 5 euro met water en elektra kon staan. Een rustige en verhardde plek met restaurant. Dat weten we voor een volgende keer. Bij de rotonde boven in het dorp, rechts aanhouden. Het staat aangegeven. Het gaat daarna wel heel steil naar beneden!

We hebben de nog in de omgeving rondgereden en daarna terug naar de camping omdat we vanavond naar de processie gaan.

Tegen 8 uur in de avond met de Honda naar het dorp. Het was gelukkig droog en in het dorp aangekomen was het makkelijk te vinden. De stroom van mensen volgen naar boven. In de hele smalle en steile straten hebben we ons opgesteld terwijl we de zware trommels en trompetten al konden horen. De mensen in wit gewaad met kap zijn boetelingen. Met zwaar trompetgeschal en trommels worden Jezus en daarna Maria meegevoerd op een prachtig versierde baar. Heel langzaam de steile helling af en veel later weer terug naar boven naar de kerk. De baar wordt door 50 mannen gedragen. Het geheel is heel indrukwekkend. Na elke 30 meter of na een moeilijke bocht wordt er even rust gehouden. De voorste drager op de foto vond het kennelijk wel leuk en gezellig! Wij hebben de stoet een paar uur gevolgd. Wetende dat de processie tot na 2 uur in de nacht kon duren.
Een aanrader om een dergelijke processie die bijna overal in Spanje worden gehouden in de goede week en ook met Pasen een keer mee te maken

IMG_0436IMG_0445alhambra_uitzicht
Dinsdag 26 maart 2010
Vanuit Olvera gaan we door naar Granada. Onderweg zien we nog Flamingo's. Telkens veranderd het landschap. Dan rijden we in de bergen en dan weer door een vallei. In de verte zien we sneeuw op de toppen van de Sierra Nevada. Granada ligt ook op grote hoogte en de camping die we aandoen ligt op 1000 meter. Er ligt geen sneeuw meer zoals Kees en Elly meegemaakt hebben maar het uitzicht voldoet aan onze verwachtingen. Uitzicht op de bergen met sneeuw. In de middag gaan we met de Honda op eerste verkenning naar Granada. Binnendoor ongeveer een half uur rijden. Smalle weggetjes heel steil naar boven en naar beneden en net niet in de sneeuw! Hier kom je alleen maar met een motor. Werkelijk prachtig, maar wel uitkijken natuurlijk vanwege de vele bochten zonder vangrail.

In het drukke verkeer in Granada parkeren we de Honda in het centrum op de speciaal voor motors ingerichte plaatsen en gaan wandelen. Heel mooie en indrukwekkende kerken en statige gebouwen. Ontzettend veel winkels. Ook hier vind je tussen moderne gebouwen opeens een heel oude kerk of gebouw uit de Moorse tijden. De verfijnde Moorse cultuur uit het verleden is overal terug te vinden. Er zijn veel pleintjes met terrasjes en smalle straatjes met kleine winkeltjes waar je uren kan vertoeven. Voor ons was het duidelijk; we komen hier terug. Ons doel was nu om Al Hambra te zien. We zien het vanuit de stad boven op een helling al liggen en morgen gaan we er naar toe.
Badhuis

Woensdag 27 maart 2013:   ”La Alhambra”

Koop tevoren kaartjes! Wij wilden dat op de camping doen maar dat dat kon alleen met creditcard. Vroeg er zijn was het advies om alles te kunnen zien want de paleizen zijn aan een limiet gebonden. Dus via de weg van gisteren er naar toe en in de rij staan voor kaartjes. Krijgen we te horen dat de paleizen niet meer bezocht mochten worden. De rest wel natuurlijk en we kopen kaartjes voor de middag om 2 uur.

Na een wandeling buiten de muren van Al Hambra en het versmaden van een zelfgemaakt broodje gaan we naar binnen. Het geheel is mooi om te zien. Prachtige tuinen en restanten van hoe vroeger Al Hambra er uit zag is goed te zien. Vooral de uitgehakte beschilderingen in het marmer met teksten zijn mooi. De imposante paleizen geven ook een indruk hoe een rijke cultuur het in die tijd geweest moet zijn. Jammer dat we binnen niet mochten kijken. Je heb er toch wel 2 uur voor nodig om alles te kunnen zien. Het was de moeite waard!

Daarna direct vanuit Al Hambra met de Honda via smalle straatjes naar beneden gereden en bij een pleintje, net buiten het centrum in de zon, een terrasje genomen. Bij elke consumptie was een Tapa inbegrepen. Heerlijk!

Onderweg naar Motril

Op het stand Motril
Soort palm in bloei
Donderdag 28 maart 2013
We verlaten Granada en gaan richting Motril naar de kust. We volgen de rand van het National Park de Sierra Nevada. We noteren deze ook om daar nog eens doorheen te rijden. Er zijn onderweg veel stuwmeren en mooie vergezichten op de gedeeltelijk besneeuwde bergen. In Motril vlak bij de haven vinden we aan het strand een prima plekje tussen de palmen. Het waait hard maar uit de wind en zon is het echt genieten. Naast ons staan een paar Spaanse campers en als we gaan wandelen geven ze aan op onze camper te passen. Terug gekomen van de wandeling en lekker lezen en niks meer doen kwamen de Spanjaarden vertellen dat we van het strand weg moesten vanwege mogelijke storm en hoog water. We hebben ons op de boulevard opgesteld en daar de nacht doorgebracht. De volgende dag bleek dat het verstandig was geweest daar weg te gaan.

Roquetas de Mar omgeving Almeira
Vrijdag 29 maart 2013.
We rijden verder de kust af naar boven en vanwege het mooie weer nemen we een willekeurige afslag naar de kust en komen uit in Roquetas de Mar. Een echt toeristencentrum maar ook in het rijke gedeelte van Spanje. We zitten midden in de kassenbouw van plastic wat de gehele kust van Spanje ontsiert. Toch vinden we een mooi plek aan het brede strand waar ook nog meer campers staan. Volop plek. We hebben die dag gewandeld en voor de camper als ontspanning zitten lezen. Het blijft mooi weer maar het waait te hard.