2e week maandag 18 februari

Cees wast af 2014-02-17 001 We informeren of het koelelement is aangekomen en dat blijkt zo te zijn. Dinsdag worden we verwacht en zijn benieuwd. Met Cees een kleine rondrit in de omgeving gemaakt.
Op de foto staat Cees af te wassen en dat is heel bijzonder. Voor hem was het maar goed dat hij niet tussen de vrouwen moest staan want die waren er op dat moment niet.
Vervanging koelelement koelkast gaat helemaal mis 2014-02-18 008
Vervanging koelelement koelkast gaat helemaal mis 2014-02-18 011
Vervanging koelelement koelkast gaat helemaal mis 2014-02-18 013
Vervanging koelelement koelkast gaat helemaal mis 2014-02-18 019
Vervanging koelelement koelkast gaat helemaal mis 2014-02-18 018
Dinsdag 19 februari: Om half negen vertrekken we naar Alicante en Cees gaat mee omdat hij de Spaanse taal machtig is. Dat was achteraf gezien maar goed ook. Bij aankomst moeten we de camper in een doodlopend stuk tegenover de winkel parkeren en jawel, alles gaat gewoon op straat gebeuren. Cees en Wilma gaan de omgeving verkennen en koffie drinken etc. en de baas van de winkel, we noemden hem maar José, begon al zingend aan zijn klus onder mijn toeziend oog. Alles aan de achterkant los en het Gas afgesloten begon José aan de binnenkant de moeren los te maken en kwam de koelkast een beetje van zijn plaats en bleef steken. Dan blijkt er nog een of meerdere draden vast te zitten en die maakt José ook los en maakt sluiting door een van de draden tegen de massa te houden. Vonken zichtbaar en ik heb vlug alles stroom eraf gezet. Dat had ie ook moeten zeggen!
De koelkast gaat er uit en binnen wordt het element eruit gehaald en blijkt dat bij het verwarmingselement het echt kapot was. De gele zwavelkleur is goed te zien. Het element wordt vervangen en alles wordt weer aangesloten. Een draad kon niet terug geplaatst worden en dan blijkt dat er van alles mis is. De koelkast werkte wel maar bij het starten van de motor dient de koelkast automatisch op 12 volt te gaan en dat werkte niet en ook de accu werd niet meer geladen.
Dan worden door José allerlei draden verwisseld en wordt er regelmatig gebeld maar niets hielp. De stoel van het elektroblok gaat er ook af om zekeringen te controleren maar die waren OK. Uiteindelijk en dan is het al 4 uur moeten we samen met José naar een bedrijf voor campers en doet een monteur allerlei metingen. Alhoewel José er zelf mee zit en toegeeft dat hij de aansluitingen niet goed opgenomen heeft en hij de verantwoordelijkheid op zich neemt dat het opgelost zou worden, krijgt de monteur het ook niet voor elkaar. Het elektroblok was kapot vanwege een piekspanning op de camping maar na kennisgeving dat het blok 1 week oud was werd daar niet meer over gepraat. Het was inmiddels half zeven. José stelt voor langer hier te blijven om een nieuw elektroblok te plaatsen. Hij belt hoe lang dat gaat duren maar krijgt vanuit Murcia te horen dat het probleem iets anders was en niet het betreffende blok. Dus wordt voorgesteld een noodaansluiting te maken dat de accu's worden geladen en dat de koelkast zolang handmatig ingesteld wordt zodat we door konden naar Portugal en bij terugkeer naar Alicante per mail een afspraak maken samen met de elektrotechnicus uit Murcia. Dat vonden we voor dat moment de beste oplossing omdat onze dochter volgende week over zou komen op Farao. Aldus werd gerealiseerd en om 8 uur avonds waren we terug op Marjal en zijn we met vieren lekker gaan eten en het hele gebeuren van de dag stilletjes doorgenomen. We waren het erover eens dat het gebeurde wel heel bizar was. We blijven morgen, woensdag, ook nog en besluiten donderdag de 20e te vertrekken richting Portugal.
De woensdag was een prachtige zonnige dag en lekker niks gedaan.
donderdag  20 februari

vertrek Marjal naar humilladero 2014-02-20 002
We nemen afscheid van Cees en Elly en spreken af dat we elkaar in Portugal treffen. Het weer is goed en komende bij Granada zien we in de verte weer de sneeuwtoppen van Nevada. Prachtig om te zien.
Tijdens een stop komen er echter achter dat de boordaccu niet wordt opgeladen als we rijden. Dat betekent dus dat we alleen op plaatsen met stroom kunnen gaan staan.Omstreeks half drie komen we aan bij een camping Humilladero. Blijkt dat we hier vorig jaar ook gestaan hebben. Als je dicht bij de receptie staat heb je gratis Wifi. Morgen gaan we door naar Monte Gordo en weten nu dat we daar kort na de middag kunnen zijn.

vertrek Marjal naar humilladero 2014-02-20 010
Vrijdag 21 februari We zijn al vroeg onderweg en via Sevilla en een stop voor een lekkere koffie komen we rond 1 uur aan op camping Riaformosa. Het is in Portugal dan 12 uur. We zien enkele bekenden en zoeken een plek wat meer boven achterin. Kort na de middag rijden we met de scooter naar Carlo en Francien in Montegordo en via de kust zien we diverse nieuwe camperplekken. Waarschijnlijk omdat Monte Gordo was gesloten voor campers. Op 1 plek kost het 4,50 per dag en met  stroom 2,50 extra net achter de duinen aan zee dus.
We verrassen de familie en het appartement met een fles pastis en hebben lekker die middag in de zon op balkon alle gebeurtenissen uitgewisseld. Zondag gaan we uit eten.
zaterdag 22 februari

Lekker geslapen op de rustige camping en het was prachtig weer. Ons plek heeft de hele dag zon.
Wilma gaat de was doen en ik ga het plek inrichten. Misschien blijven we toch hier staan als Sandra en Emile komen. We zien het wel. Vanmiddag gaan we naar Tavira inkopen doen. We eten vanavond vis!!
zondag 23 februari

eten in monte gordo met Carlo en Francien 2014-02-23 002
Het weer blijft goed. We gaan in de ochtend met de scooter het binnenland in. Achter de eerste bergrug rijden we over smalle boerenwegen. Dan weer sinaasappels- en citroengaarden. Wit-blauwe huisjes en opeens staan we voor een rivier we we doorheen moeten rijden. Voorzichtig want het was niet goed te zien. Het valt mee en vervolgen onze weg. We komen in Tavira een stadje wat we eerder hebben bezocht en gaan in het grote winkelcentrum inkopen doen. We rijden weer terug en na de middag gaan we naar Carlo en Francien. We gaan eten bij het restaurant dat aan het strand ligt. Het restaurant is sober ingericht maar de familie die het runt is zeer vriendelijk. We zijn laat en het is druk geweest dus we kunnen niet zomaar van de kaart kiezen. Carlo en Wilma eten schol en Francien en ik biefstuk met ei. Het werd anderhalve schol omdat het de laatste was. Het smaakte allemaal heerlijk. Tot slot werd een port aangeboden en uiteindelijk nog een stuk cake door moeder zelf gebakken. We gaan na afloop naar het appartement maar blijven daar niet lang omdat de wind toenam en donkere wolken regen voorspelden. We waren net terug op de camping toen het begon te regenen.  Een fijne dag was het. We gaan de derde week in!