Vertrek met oponthoud

donderdag 6 februari

(gps N50.29497/ O 2.78824)
We gaan ervoor en de woensdag bij de laatste controle in de camper komen we erachter dat we geen 12Volt hebben terwijl de 230V aangesloten is. Geen kapotte zekering kunnen ontdekken dus met Nelis onze monteur een afspraak kunnen vastleggen voor donderdagochtend. Donderdag om 08.30 uur zijn we naar het probleem gaan zoeken en uiteindelijk liggen de voorstoelen eruit en blijkt de omvormer in het elektroblok onder de stoel uit elkaar geklapt te zijn. Wanneer dat is gebeurd is niet duidelijk. Vermoedelijk een piekspanning op het net want er waren meer apparaten in de garage thuis kapot gegaan. Gelukkig had Mobil Drome Roosendaal een blok op voorraad.
Alles snel ingebouwd en jawel hoor alles functioneerde weer. Een pluim voor Nelis die toch maar zijn planning verzet had. Om half vier vertrokken we naar Arras Frankrijk om daar op de CP te overnachten. Om zeven uur in de avond kwamen we daar aan maar daar was de CP gedeeltelijk door zigeuners in gebruik genomen. Er stond een Nederlander met draaiende motor die nadat ik er was opgereden naast mij kwam staan. Ook zij bleven slapen en hadden ook stukken aan de camper gehad. Overigens waren de zigeuners zeer vriendelijk tegen ons en hebben die nacht  rustig geslapen.
vrijdag 7 februari

Lamotte deuvrone 2014-02-07 001
(gps N47.59795 / O2.02524)
Na het ontbijt vertrekken we om acht uur en stelde ik de tomtom op Rouen via Amiens. Vergeet ik achteraf gezien de tolweg te vermijden en waren we terug gereden en stonden ineens voor de tolpoortje A1 richting Parijs. We hebben die maar genomen anders moesten we weer terug en zodoende zijn we door Parijs gereden en vingen een glimp op van de Eifeltoren. Overigens was het goed te doen en hebben niet in de file gestaan. Na Parijs de N wegen gereden en tijdig gestopt om vier uur in het plaatsje Lamotte Beuvron op de CP bij het kanaal. Daar lekker gewandeld en in het plaatselijk café een Pastis gedronken. Daarna lekker vroeg naar bed want morgen hebben we een drukke dag!
Zaterdag 8 februari

oradour sur glanc (martelaarsdorp) 2014-02-08 008

oradour sur glanc (martelaarsdorp) 2014-02-08 005
We gaan weer verder richting Limoges en hebben daar afgeweken van de route om het martelaarsdorp van de 2e WO te bezoeken.
Ook hier weer de GPS verkeerd ingesteld! De O van Oost zag ik aan voor een 0 en daardoor bleef het maar duren naar het plaatsje Oradour sur Glane. Toen ik erachter kwam moesten we een klein stukje terug maar TT stuurde ons wel via kleine D-wegen maar we kwamen er aan en eigenlijk zag het dorp er goed uit maar dat kwam omdat dit naast de ruïnes nieuw was gebouwd. Het plaatsje Oradour Sur Glane. In juni 1944 zijn daar daar meer dan 600 mannen vrouwen en kinderen vermoord door de Duitsers onder bevel van generaal Lammerding. Dit uit wraak vanwege het opblazen van een brug waarbij 2 Duitsers werden gedood en het dorp Oradour na het moorden is platgebrand. Slechts zes bewoners overleefden de tragedie. Tot de dag van vandaag is er aan het dorp niets meer veranderd. Er is een museum en je kan de ruïne vrij toegankelijk bezoeken. Beslist de moeite waard en voelbaar wat voor verschrikkelijke dingen daar die dag zijn gebeurd. Lees het gebeurde op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Oradour-sur-Glane
In de plaats is een mooie CP met verhard wegdek en alle voorzieningen aanwezig. (gps N 45.93570 / O 1.02471)

oradour sur glanc (martelaarsdorp) 2014-02-08 007

(gps N43.77500 / W 0.43472)
Na ongeveer 1 uur vertrekken we en pakken de weg naar Limoges weer op en vervolgens naar Lourdes, dwars door de Bordeaux.  We merken dat we weer te lang aan het rijden zijn en omstreeks 6 uur vinden we een CP bij Grenade-Sur-Ládour  achter een supermarkt en kerkhof. Waarom daar gratis Wifi was is mij niet duidelijk geworden!
Zondag 9 februari
Lourdes 2014-02-09 013

Lourdes 2014-02-09 011
We zijn vroeg wakker en rijden door naar Lourdes. Toen we wakker werden rook ik wel een ammoniak lucht in de camper maar dacht dat het van buiten kwam.
Tegen elf uur kwamen we aan en vonden de CP net voorbij het centrum waar slechts 1 camper stond. Het is de 2e keer dat we Lourdes bezoeken en hebben daarom alleen het plein van Lourdes bezocht en in de kerk werd juist een mis werd opgedragen. Het was er druk op het plein en vele Nationaliteiten waren aanwezig.Lourdes 2014-02-09 004Lourdes 2014-02-09 014

Lourdes 2014-02-09 017
Voor vrienden en familie flesjes met wijwater gevuld en terug naar de Camper gegaan. Binnen roken we toen een heel sterke Ammoniaklucht vooral bij de koelkast en moesten we concluderen dat er een lek zat in het koelelement. Toch koelde het apparaat nog en dat was de reden om door te rijden naar Zaragoza. Via Pau over de N134 zijn we bij Astun de bergen over gegaan, een prachtig panorama op de Pyreneeën via een lange en smalle pas klimmend, tot we uiteindelijk door een lange tunnel op meer dan 1100 meter hoogte Spanje ingereden zijn richting Jaca. Na de tunnel veel Sneeuw maar een prachtige weg vergeleken met die van Frankrijk. Het blijkt dat Frankrijk de aansluiting met de tunnel al heel lang uitstelt vanwege protesten van boeren.
Het is wel druk op de weg vanwege vele skiërs die terug naar huis gingen. In Zaragoza aangekomen hebben we de 1e CP die we wilden nemen overgeslagen vanwege vele vrachtwagens en zigeuners die daar stonden en vonden een 2e gedoogde mooie CP in een nieuwe wijk in de bossen bij een pretpark waar ook twee Belgische campers stonden die op weg waren naar huis. (N 41.61994 / W 0.90122) We sluiten het vertrek voor deze week af om maandag door naar Catral bij Elche te rijden om camping Marjal aan te doen waar onze vrienden Cees en Elly misschien nog zouden staan