3e en 4e week

woensdag 3 februari: camperplaats Mértola aan de Guadania rivier.

2016 Mertola122016 Mertola8 De zon laat zich weer zien en de eerste halte is bij de sani zuil bij Castro Marim. Voor 2,50 euro kunnen we lozen en vers water inslaan en kunnen er weer even tegen. Dan het binnenland in naar boven. In Mértola, een plaats die we eerder bezochten, gaan we bij de Guadania rivier naar de kaai kijken en jawel, het water staat niet te hoog en er staan al een paar campers dus rijden er ook naar toe en sluiten ons aan. Een Engelsman is aan het vissen die goed aan het vangen is, maar wel met een visvergunning! Een wandeling door het dorp een terrasje en dan terug bij de camper in het zonnetje. De dag gaat veel te snel voorbij. 2016 Mertola112016 Mertola1

donderdag  4 en vrijdag 5 februari: camperplaats Monsaraz en Barba het marmergebied van Portugal

2016 Monsaraz 62016 Monsaraz 32016 Monsaraz 21
2016 Monsaraz 9

2016 Vila Viqosa omgeving van het marmer7
Vandaag rijden we weer verder door naar boven richting Beja waar we lpg willen tanken. Daar wordt geweigerd de officiële lpg tanks te vullen dus verder door en maar zien hoe lang we het uithouden met de voorraad. We rijden een toeristische route richting Moura naar het merengebied bij Mourao en Monsaraz. Heel mooi daar en vinden bij laatstgenoemde plaats hoog op een plateau een mooie overnachtingsplaats. Het is dan al laat in de middag dus blijven bij de camper. We staan naast twee Franse campers waarvan 1 problemen heeft met de schotel. Zijn vrouw spreekt een beetje Engels en ik probeer de schotel te resetten waarbij haar man wil helpen maar die is blind en loopt steeds tegen me aan. Een komische situatie maar het lukte mij ook niet beeld te krijgen terwijl ze al meer dan 150 euro en belkosten kwijt waren aan de leverancier.  Jammer.
vrijdagochtend bezoeken we het vestigingsdorp met heel smalle straatjes en veel kleine wit geverfde huisjes. Heel goed onderhouden allemaal en zowaar binnen de muren een arena. Daarna gaan we op zoek naar Menhirs. We vinden er twee en waar ik bij sta is de grootste van Europa, de menhir do Outeiro (fallus), zo’n 4 tot 5 duizend jaar oud. Indrukwekkend
Vrijdag: Vandaag gaan we door naar Vila Viqosa het marmergebied van Portugal. Enorme bergen met Marmer maar ook ontsierend door al die bergen met afvalmarmer en gehavende bergen voor de winning ervan. In het plaatsje zelf wordt ontzettend veel marmer in de weg en huizen verwerkt. Hier wordt de hoed door vrouwen gedragen alhoewel ze allemaal van de oude generatie zijn. Het plaatsje zelf is best de moeite om te bezoeken maar hier enige dagen vertoeven is niet interessant. We overnachten in de woonwijk, de bewoners vinden het wel leuk en zwaaien naar ons. We hebben heel goed geslapen.
2016 Menhirs omgeving Monsaraz 4
2016 Menhirs omgeving Monsaraz 72016 Monsaraz 20

2016 Vila Viqosa omgeving van het marmer32016 Vila Viqosa omgeving van het marmer13

zaterdag 6 en zondag 7 februari: Barregem da Rocha

2016 Barregem da rocha bij mara en Manuel1 De rit gaat vandaag naar onze vaste stek aan het stuwmeer Barregem Da Rocha bij Manuel en Maria. Het weer is goed en daar aangekomen staat slechts 1 camper. We begroeten Manuel en Maria en vragen zo goed als het kan wat er aan de hand is. Dan blijkt dat de politie iedereen in de avond weg stuurt. Alleen in het midden van de dam op een parkeerplaats mag je overnachten. De reden is dat de campingeigenaar in de buurt iedere keer de politie stuurt en hoopt dat de campers dan naar zijn camping komen. Niet dus want als het verhaal aan de camperaars wordt doorverteld is iedereen boos en mijden juist die camping.  Wij hebben de 1e dag lekker gegrild en de 2e dag bij Manuel en Maria kip gegeten. De nacht doorgebracht op het midden van de dam. 2016 Barregem da rocha bij mara en Manuel3

maandag 8 februari: We hebben heerlijk geslapen vannacht en na ontbijt gaan rijden we even langs Maria en 2016 omgeving Cabo Sarao en almogravel122016 omgeving Cabo Sarao en almogravel7Manuel om afscheid te nemen met de bedoeling richting de kust van de Atlantische oceaan te rijden, waar ter hoogte van Odimera diverse camperplaatsen staan aangegeven. Dan komen  we aan in Praia Almograve op een grote parkeerplaats. Recht op zee en hoge rotsen en brede duinen. Prachtige hoge golven vandaag en de zon breekt door. Na een forse 2016 omgeving Cabo Sarao en almogravel 5wandeling langs de rotskust zover dat kon, want2016 omgeving Cabo Sarao en almogravel 3 de golven kwamen af en toe tegen de rotswanden aan

Na een bezoek aan het dorpje met een pilsje zetten we ons terug in de camper met uitzicht op zee, lezen een boek en kijken naar de ondergaande zon en uiteenspattende golven. We lezen dat in dit gebied rijstvelden zijn en dat de visarend hier voorkomt. We zijn benieuwd.

Dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 februari:  Hebben deze nacht beiden slecht2016 omgeving camping derrao in aljezur 3 geslapen, vanwege de kolkende 2016 omgeving camping derrao in aljezur 1golven tegen de rotswanden en de wind. Het is bewolkt maar droog en gaan verder langs de kust waar in het plaatsje Aljezur een cp met voorzieningen moet zijn. Een mooi dorpje op een helling en boven een kasteel ruïne. Omdat de sani gesloten was reden we terug naar een camping die we voorbij waren gereden. Geen Acsi camping maar toch maar 15 euro met heel mooi sanitaire voorzieningen en onder de heerlijk ruikende eucalyptus bomen. Wilma gaat de was doen en ik haal vandaag voor het eerst de motor van de drager. Terwijl de was aan staat gaan we met de Honda naar de kust en ook hier hoge kliffen en ruwe zee. Het weer wordt slechter en het gaat regenen dus gauw terug naar de camper. De was wil maar 2016 omgeving camping derrao in aljezur 4niet drogen aan de lijn onder een afdak. Daarom besluiten we 2 nachten hier te staan en kunnen morgen het weer afwachten en alsnog een rit met de Honda maken.

Woensdagmorgen 10e begint het te regenen en net na de middag klaart het wat op dus 2016 omgeving camping derrao in aljezur 8we gaan rijden. We bezoeken de ruïne en daarvoor moet de Honda behoorlijk klimmen. Toch verslechterd het weer en het gaat regenen. Dus maar terug en boodschappen doen bij de Intermarché en vlug weer naar de camper. Het blijft nu regenen, bijna heel de nacht. Morgen rijden we door naar het einde van Europa, de punt van Portugal Ponta de Sagres en dan verder naar Lagos om het betere weer op te zoeken; als dat lukt tenminste.

2016 De kaap van Portugal Fortaleza de Sagres 6
2016 de kaap van Portugal vuurtoren van Sint Vincentius 1

2016 De kaap van Portugal Fortaleza de Sagres 5

2016 cp fuzeta  5

2016 cp fuzeta  7
2016 cp fuzeta  2
We vertrekken vrij laat zo tegen 11 uur.  Met een rustig tempo langs de kust komen we Lagos binnen en kopen een kip bij de Intermarché natuurlijk en tanken, de prijs per liter 92 eurocent! Dan naar Sagres, de kaap voor de surfers vanwege de golven en de altijd aanwezige wind. Het fort is van verre al te zien op een steile kale rots. Een paar foto’s en dan naar de vuurtoren op kaap de Sint Vincentius. Verder een foto van het oude fort Beliche en dan terug richting Portimão. Waarom allemaal zo snel, vanwege de sterke wind natuurlijk! Terug Bij Lagos zien we ook een camperplaats voor 3 euro per nacht. Die onthouden we voor een volgend bezoek. .
Het plaatje hieronder is zo’n beetje de route die we naar de kaap hebben afgelegd .
2016 de route die we reden Sines naar de kaap #
In Portimão waar we al vaker zijn geweest staat het vol, maar toch vinden we een plek vooraan bij de ingang en gaan wandelen op het strand en dan naar boven op de rotsen waar we bij de Ierse pub een halve liter bier bestellen voor 2 euro en genieten van het brede strand en de specifieke rotsen. Daarna terug naar de camper waar we de kip versmaden. Het wordt donker en merken we pas dat we verkeerd zijn gaan staan bij het restaurant. Veel herrie en muziek tot middernacht en zeker tot 2 uur zatte Engelsen en fransen die vanuit het uitgaancentrum terugkeren. Dit zijn we niet gewend. Om 9 uur zijn we al onderweg naar Tavira.
Donderdag 11e: Komen we onderweg net voor Tavira bij het plaatsje Fuzeta. Een vissersdorp waar we eerder met de Honda geweest zijn en achter de camping vaak campers staan. We rijden daar naar toe en gaan met zicht op de delta op de p-plaats staan. Dan een wandeling en treffen een Engelse camper die van hout is gemaakt. Heel mooi. Dan lukt het ons een aantal lepelaars op de foto te zetten.
2016 De kaap van Portugal Fortaleza de Sagres 2
2016 de kaap van Portugal vuurtoren van Sint Vincentius 2

2016 cp Potimao  1
Portimao - kopie
2016 cp fuzeta  1
2016 cp  Fuzeta  2
2016 cp fuzeta  3
Inmiddels is het rond half twee en in het dorp bij een heel klein restaurantje kan je voor 10 euro zelf de zeevis uitzoeken. Het wordt een dorade en een zeebaars. Heerlijk gegrild en natuurlijk met veel knoflook Het was ronduit heerlijk. Kleine tafeltjes tussen de Portugezen. Een groep bestelde vissoep en dat was dus meer vis dan soep en zag er heerlijk uit.
Tegen de avond staat de parkeerplaats vol met Franse campers en komt de politie. Iedereen wordt gecontroleerd. Je moet tussen de lijnen staan, geen blokken of een trapje gebruiken. Ik zet de camper netjes tussen de lijnen en de agent zegt ok. Dan beginnen een aantal Fransen te protesteren tegen de politie, waarom weet ik niet maar even later komen er meer agenten en dan wordt iedereen gesommeerd onmiddellijk te vertrekken. Een slechte zet dus van die Fransen. Binnen 10 minuten reden we weg en zijn 14 kilometer verderop bij Tavira aan de delta gaan staan. Voor de rest goed geslapen. Morgen gaan we terug naar onze camperplek in Monte Gordo. Dan zitten er weer bijna 4 weken op.