Vertrek 26 jan. Spanje Portugal week 4 t/m 7.

Op de vooravond van ons vertrek eten we zoals gewoonlijk met z’n allen in de Schaapskooi op de Kennedylaan om daar afscheid te nemen. Nog een afzakkertje bij Chris en Rian onze vrienden en komen we in het donker thuis. Een laatste check aan de camper want hij staat al drie dagen in de vorst gepakt buiten. De kachel doet het niet meer! De fles verwisseld maar de kachel sloeg heel even aan en viel dan in storing. De gas op het kookstel deed het dus het moest iets anders zijn. Morgen in alle vroegte verder kijken en in zenuwen dat we morgen niet weg kunnen gaan en nachts piekeren. In de vroege ochtend besluiten we om eerst wintergas gaan tanken. Toen bleek dat de kachel langer bleef branden maar toch uitviel. Zou het de drukregelaar zijn? Dus naar Mobil Drome en een zelfde nieuwe gekocht en aangesloten. Jawel, dat was mede de oorzaak en waren echt opgelucht dat de kachel perfect in orde was. We konden tegen half twaalf vertrekken richting Parijs om in Fontainebleau, een camperplaats bij een kasteel, te overnachten. We zijn weer onderweg!
fontainebleau jan 2017 (3) donderdag 26 januari Het weer is goed en de reis gaat via Antwerpen, Gent, Lille en de tolweg A16 naar Parijs. Aldaar wordt het drukker omdat we nu in de spits gaan zitten. Toch valt het mee en rijden over de A3, N6 en A6 en D607 voorbij Parijs. Tegen de avondkomen we aan bij het kasteel Fontainebleau, het presidentieel paleis Tussen een bomenrij naar de toegangspoort van het zeer grote en imposante kasteel zetten we de camper stil. Vreemd genoeg liggen we heel vroeg in bed. (477 km gereden  )wikipedia: fontainebleau jan 2017 (1)
grens spanje  Frankrijk de eerste sneeuw jan 2017 vrijdag 27 januari We vettrekken rond 9.00 uur en gaan in rechte lijn naar benden. Het weer wordt slechter maar toch schieten we goed op. Prima wegen en soms stuurt de navigator ons de tolweg op maar hoeven nergens te betalen. Tegen vijf uur in de avond en Milau gepasseerd gaan we naar Ste. Eulatie du Cermon,  een tempeliersdorp, haarspeldbochten naar beneden en komen aan in het mooie plaatsje, waar 1 camper staat. Het regent maar toch gaan we op zoek naar een café maar alles is gesloten. Het gaat flink waaien en regenen de hele nacht door. (595 km gereden) ste eulatie de cermon camperplaats voorbij milau jan 2017
ste eulatie de cermon camperplaats spanje jan 2017 (5) zaterdag 28 januari Gelukkig zien we in de ochtend dat het niet is gaan sneeuwen zodat we de weg omhoog terug makkelijk kunnen rijden. We gaan vandaag inkopen doen bij de grens Le perthus. Daarna rijden we Spanje in en bereiken we een camperplaats met voorzieningen en gratis stroom genaamd Caldas de Malavella. Een dorp met een thermaal badhuis wat stamt uit de romeinse geschiedenis waar we een korte wandeling maken en daarna in een klein plaatselijk café een biertje pakken. Het weer is inmiddels goed. Morgen willen we op tijd stoppen vanwege de gereden km en op een camping 2 overnachtingen doen.  (327 kmgereden) bron caldas de malavellaste eulatie de cermon camperplaats spanje jan 2017 (2)
camping tauro in benicassim jan 2017
Benicassim
Zondag 29 en maandag 30 januari.We zijn vroeg vertrokken en het regent af en toe maar we zitten op een snelweg en leggen toch gemakkelijk een groot aantal kilometers af. Tegen 3 uur in de middag komen we aan op camping Tauro in Benicassum. Vanwege de lengte van de camper krijgen we voor 3 euro 2 plekken. 18 euro per dag en gratis Wi-Fi met een heel goede verbinding. Lekker uitrusten in de zon op een rustige plaats. Meer doen we vandaag niet. (410km gereden).
Heel goed geslapen en de volgende dag zijn we naar het oude centrum gewandeld en een internetkaart gekocht voor 10 euro met 2 gb en 1 maand geldig. Daarna over de boulevard terug. De verdere dag bij de camper in de zon en heeft Wilma lekker nasi gemaakt.

cabo de palosvuurtoren nabij cartegena jan 2017  1cabo de palosvuurtoren nabij cartegena jan 2017  3 Dinsdag 31 januari Vandaag rijden we naar een camperplaats bij een vuurtoren. Cabo de Palos bij La Manga gelegen in de buurt van Cartagena. Tegen half vier komen we aan.  We rusten lekker uit in de zon en morgen gaan we met de scooter de omgeving verkennen, de kaap heeft een lengte van 20 km. (406 km gereden)woensdag 1 februari:Met de Honda rijden we de kaap af. Grote Boulevards, veel restaurants etc. en in de zomer moet het heel druk zijn hier. Een mooie omgeving alhoewel er in de buurt een (militair)vliegveld in de buurt is want die scheren heel laag over de zee en ook staan we even stil voor een stuntteam van 4 vliegtuigen die vele loopings maken in formatie en zeer laag over de ze scheren. Mooi om te zien. Op diverse plaatsen treffen we campers aan die bij of op het strand staan. Plaatsen die we voor een volgende keer onthouden. Kort na  de middag zijn we terug nadat bij de Aldi boodschappen zijn ingeslagen. Die middag blijven we bij de camper en buurten nog wat met andere camperaars. Een Belg uit limburg met een oude camper stond er al 2 maanden. meer foto van Cabo de Palos: lamanga
weerzien kennissen in La Puebla de Rio Sevlla feb 2017  1
weerzien kennissen in La Puebla de Rio Sevlla feb 2017  3
donderdag 2 februari We gaan vandaag van de kust weg richting Sevilla via Granada en de A92. De Nevada bergen in waarbij we tot een hoogte kwamen van 1300 meter, maar toch bijna geen sneeuw in de buurt van de weg. We eten in een restaurant wat tapas en koffie voor een paar euro en daarna door richting Sevilla om in die omgeving onze camperaars van vorig jaar, Jan en Karin, Peggy en Yvonne te treffen. Dat lukt in een klein plaatsje onder Sevilla aan de rivier Puebla del Rio.
Het was goed om elkaar weer te zien en in een heel klein cafe recht aan de rivier hebben we bijgepraat met steeds een literfles bier want zo deden ze dat daar. Wij gaan morgen weer verder naar Portugal en zij blijven nog daar omdat Peggy met het vliegtuig voor 1 week naar huis ging. Maar we zouden elkaar misschien treffen bij onze plek in Monte Gordo. (157 km gereden)
weerzien kennissen in La Puebla de Rio Sevlla feb 2017  4
Terug in Monte Gordo feb 2017  2camperplaats Monte Gordo feb 2017 (2)
Aankomst Monte Gordo: (3-2)Net na de middag komen we aan op onze vaste plek in Monte Gordo. Het is er druk en vinden uiteindelijk een tijdelijk plaatsje bij Frans de preiboer. Even bijpraten en dan naar de familie in hotel Dunamar, vooral voor Carlo om te zien hoe het gaat. We nemen de nodige spullen en drank voor hun mee. Het is goed om mekaar weer te zien en met Carlo gaat het eigenlijk goed. Verder blijkt de internet niet goed te werken en ga proberen die op te lossen.  De dagen daarop verblijven we in deze omgeving en genieten van het mooie weer en gaan met de scooter het hotel zoeken in Canabas bij Rio Formosa,waar onze dochter met aanhang eind februari naar toe komt. Dat blijkt vlak bij de camping te liggen waar we al vaker hebben gestaan dus dat komt goed uit. Ik heb van een oude smartphone die ik als reserve bij had een hotspot gemaakt, zodat Tonny en Francien naar hartenlust kunnen internetten. Vodafone verkoopt een 30 gb kaart voor 30 euro die een maand geldig is. Dus heel goedkoop. Verder zijn we regelmatig uit eten gegaan in het Tapas restaurant. Het dagmenu van 10 euro is prima en als je iets anders wilt dan valt de prijs ook mee.
Ook zijn we uit eten gegaan met Tonny bij Viktor de Belg. Prima gegeten maar wel Hollandse ofwel Belgische prijzen! Toen we daar zaten wisten we dat het slecht weer ging worden, maar het werd echt noodweer met onweer, hagel en hevige windstoten. Terug in hotel Dunamar bleek dat alle straten in het centrum waren afgesloten omdat alles blank stond.  We nemen voor korte tijd afscheid want morgen gaan we toch het binnenland in. Dit keer zijn we niet te voet terug naar de camper gelopen maar hebben een taxi genomen die ons via omwegen naar de camper bracht.

aardverschuiving brug rio aguadiana feb 2017  1

cp mina de Sao Domingos feb 2017  3

cp en zilvermijn Mina de Sao Domingos feb2017  9

cp en zilvermijn Mina de Sao Domingos feb2017  3

zondag 12 februari:Na een hele nacht regen en wind gaan we vandaag toch een paar dagen het binnenland in om nieuwe plaatsen te bezoeken. De vooruitzichten van het weer zijn de komende dagen niet al te best, vandaar. We nemen afscheid van Frans en Riek de preiboer en andere bekenden en na inkopen bij de Lidl gaan we een stuk terug naar Spanje en dan naar boven naar een camperplaats Pomarao net onder Mertola aan de rivier Guadiane.. Daar rijden we via de A499 en HU 4401 terug Portugal in. We nemen deze route omdat via portugal deze wegen door ons al vaak bezocht zijn. Door kleine witte geverfde dorpjes en heuvelachtig terrein met kurkbomen en dan weer olijven staan op een afstand van 12 km van ons doel op de weg een paar hekken. We dachten dat er werkzaamheden waren op een nieuwe weg over een lengte van 12 km. Dus wij rijden door en komen onderweg een paar auto’s tegen. Dan zien we de bruin gekleurde rivier vanwege het noodweer en net over een brug zijn we enkele campers staan. Een mooi plek zo te zien maar dan zien we dat de overgang bij het viaduct door een lawinestroom is bedolven en begrijpen dan de betekenis van de hekken en borden. Dus we moesten helemaal terug rijden want een alternatieve route met een brug naar de andere kant was er binnen zo’n 45 km niet te vinden. Uiteindelijk gaan we verder naar boven totdat we Portugal in zijn in de richting van Mértola. Het is dan al 1 uur in de middag en eten wat in een klein dorpje. Over de n265, een redelijke weg met veel eucalyptus bomen gaan we uiteindelijk richting Mértola. Dan komen we aan in het plaatsje Mina de Sao Domingos waar aan een klein meer een camperplaats moest zijn. Die vinden we ook. Geheel met grind en aangelegde vakken met uitzicht op het meertje. Er stan redelijk veel campers wat ons verbaast vanwege de afgelegen omgeving. Net toen we het dorpje wilden gaan bezoeken begon het weer pijpenstelen te regenen dus terug in de camper met een boek en glaasje wijn. Morgen zien we verder..

Het blijft regenen en gaan uiteindelijk naar bed. Wilma slaapt al en dan merk ik dat onze deken nat is. Wilma? Maar nee, ik voel dan een druppel op mijn arm vallen en nadat ik haar wakker gemaakt heb op onderzoek gegaan en blijkt er een lekkage bij het dakraam te zijn, niet groot. Wel raar nadat we zaterdag noodweer en hagel gehad hebben. We hebben doeken gelegd en de volgende ochtend op onderzoek. Een buurman had een ladder en op het dak heb ik de schroeven van de verbinding dakraam met het dak elk een halve of bijna hele slag kunnen aandraaien. De kit was zacht en heb ik zoveel als kon aangedrukt.  Nu maar afwachten dus want er komt meer regen vandaag en morgen. We zijn het dorp gaan verkennen en het blijkt een mijndorp te zijn geweest voor koper pyriet en zilver. Het is nu een museum maar de mensen die daar vroeger werkten deden dat onder zeer slechte omstandigheden.   Zie video
cp en zilvermijn Mina de Sao Domingos feb2017  4
Boven in het dorp is een dam en daarachter ligt ook een meer dat veel hoger ligt dan waar wij staan. We zoeken een café want het begint toch flink te regenen met een beetje hagel. Daarna terug naar de camper en houden ons gemak voor deze dag in de zon die zich weer laat zien. Het dakraam is kennelijk dicht wat weer een geruststelling is. Deze camperplek doen we beslist nog eens aan om de omgeving beter te verkennen.
onderweg Mertola naar Ameixial feb2017

cp Ameixial en tour Honda op 550 mtr feb2017  2

cp Ameixial en tour Honda op 550 mtr feb2017  4
cp Ameixial en tour Honda op 550 mtr feb2017  7
mimosa in bloei, heerlijke geur
Dinsdag 14 februari Vandaag gaan we naar een onbekende camperplek in het plaatsje Ameixial dat in de bergen ligt op 400 meter hoogte. Via de ons bekende plaats Mértola rijden we over bochtige wegen en haarspeldbochten door bergachtig gebied met met veel kurkbomen en eucalyptussen. Het rijden gaat langzaam maar de mooie uitzichten en kleine witte dorpjes maken dat goed. Net na de middag komen we aan en vinden een plek tegen de loods waar we stroom kunnen nemen. Een rustige plaats en er staat een Belg tegenover ons die Sjef heet en daar bijna het hele jaar staat. Ook Engelsen en Hollander Ton uit Loon op Zand. Het blijkt dat er een nieuwe camperplaats is op het voetbalveld in het dorp maar blijven toch hier.  Zeker nadat we daar naar toe gewandeld waren. Veel Fransen die voor elke camper twee stroomaansluitingen in gebruik hadden, omdat het gratis was. Natuurlijk hierna een plaatselijk café die mini flesjes Sares bier schonken. Morgen gaan we toeren met de Honda.
woensdag 15 februari:
Een rustdag bij onze camper en genieten van de zon etc.

donderdag 16 februari:
Rond 10.00 uur Rijden we naar het serra Caldeirao gebergte. Kleine wegen en af en toe een wit dorpje. Het hoogste punt op 552 meter toonde aan ons een prachtig panorama. Net na de middag stoppen we bij een restaurant A Tia Bia in Barranco do Velho en, omdat het druk bezocht werd door Portugezen, hebben we daar gegeten. Soep en gegrild zwart varken met friet en salade. Het smaakte heerlijk. Daarna gaan we op de terugweg via de N2 naar een hoogte van 589 meter. Veel in bloei staande mimosa en mooie uitzichten maar vooral vele (haarspeld)bochten en grote groepen motorrijders op deze weg brengen ons tegen drie uur terug bij de camper. Uiteindelijk raken we aan de praat in het zonnetje met Jef en Ton en nog een Hollander en tegen de avond moest ik toegeven dat er nogal stevig door iedereen was gedronken, waaronder ook een plaatselijk gestookte jenever van Jef van meer dan 40%. Maar het was een gezellige afsluiting van deze dag. Morgen weer naar een andere plek. Hier komen we zeker nog eens terug.
cp Ameixial en tour Honda eten zwart varken feb2017  6ncp Ameixial en tour Honda op 550 mtr feb2017  1
cp boven silves feb2017  1
amandelboom cp silves feb 17
amandelboom in bloei
cp boven silves feb2017  2
Uitzicht vanuit onze plek.
vrijdag 17 februari
Vanuit onze camperplaats gaan we via de N2 naar de N124 richting Silves om onze eerdere bezochte camperplaats te bezoeken. Ook nu hebben we het eerste gedeelte een weg met vele bochten. Maar hat maakt niet uit en we vorderen gestaag en bij Messines wordt de weg beter. De camperplaats aldaar staat goed vol, maar wij vinden deze plek niet bijzonder. We komen aan in Silves en bij de camperplaats gekomen blijkt die vol te zijn. Op de gedoogplek bij het zwembad durven we niet en besluiten 10 km terug te rijden waar een kleine camperplek aangegeven stond. Daar is plek en de eigenaar is een Nederlander die al meer dan 30 jaar hier woont. Een gemoedelijke plek en met stroom een betaalbare prijs. We genieten van de zon en een Leffe en praten wat met onze Belgische buurvrouw uit Antwerpen die ik later kan helpen om een nieuwe update van de zenderlijst voor haar TV in te lezen.
Zaterdag 18 februari.
Ook deze dag blijven we bij de camper en Wilma gaat de was doen want alle voorzieningen zijn hier aanwezig. Het is bewolkt maar toch veel zon. Verder een boek en een wijntje en een ontspannen dag. Morgen gaan we met de Honda toeren en uit eten want we hebben samen iets te vieren.