Week 14, 2 april tot 11 April, Valencia _ Barcelona-Frankrijk

Zondag 2 April. 23°
Rustdag. Heerlijk weer en vandaag doen we niets behoudens een strandwandeling op zoek naar een terrasje wat we niet konden vinden!  Wel een bbq spek een kippenbout en frikadellen.

Maandag 3 april. 23°
Om 7 uur de wekker want het blijft warm en het is 5 uur rijden. Een mooi zonopkomst en om 8 uur zijn we aan het rijden met de navigatie op Colonia güell boven Barcelona. Vorig jaar vonden we deze mooie camperplek via een Duitse app. We stoppen bij een zeer grote carrefour in Tarragona voor inkopen en een nieuwe internetkaart want die van movil republica uit de phonehouse was niet in gang te krijgen. Dus een bij de Orange gekocht. Tegen 2 uur komen we op de camper plek aan en er staan er een paar waaronder een nederlander die hier voor het eerst was en een hele route van plaatsen had uitgezet. We noteren er een paar voor onze terugweg en hij belooft ons de schriftelijke versie naar ons toe te sturen.

We gaan het dorp in en zien dan dat het een veel bezocht plaatsje is van Colonia Güell, een architect leerling van Gaudi. Hij typeert bogenwerk en de straatjes qua bouw lijken op de huisjes uit de engelse serie cornation street. Mooi om te zien. Voor de sponsering natuurlijk een terrasje en dan terug. Dan worden we geconfronteerd met een zojuist gepleegde inbraak in een camperbus naast de onze. Een raam geforceerd maar omdat het alarm was afgegaan blijkt dat er alleen een tablet weg is. Bij onze camper geen braaksporen. Ongelofelijk want het was er druk en camper mensen waren 20 meter van de plek. Waarschijnlijk hebben ze hun auto voor de bus gezet. Wij hebben geholpen met het bellen naar de politie die ook gekomen is, maar de lol om morgen van hieruit naar Barcelona te rijden gaat niet door. We gaan voor morgen een andere plek zoeken.

Dinsdag 4 april  24°
Jammer om hier weg te rijden. Je moet wel als je de camper niet achter wil laten om Barcelona te bezoeken. Iedere camper rijdt ook weg. Wij besluiten om naar de camping estrell bij Gavá te rijden die al vaker door ons is bezocht. Tegen half elf rijden we de camping op en zoek een mooi plekje net aan de bosrand. Niets doen vandaag maar wel frites bakken en hamburgers met een stukje zalm op vel op de BBQ.  Smullen dus😊. In de middag via de tablet bestellen we elektronisch tickets voor het bezoek morgen aan La Sagrada Familia. Dat lukt en staat vast om 14.30 uur. Tot 2 maal toe lukte dit niet vanwege de grote drukte en vorig jaar was de hele dag volgeboekt.

Woensdag 5 april.  18° bewolkt en regen
In de ochtend regent het zachtjes tot 11 uur. De weersvoorspelling gaf gisterenmiddag toch echt mooi weer! Dan rijden we met de Honda  naar camp Nou Barcelona. Vandaag speelt Barcelona tegen Sevilla en het is heel druk bij het stadion. We kopen een outfit voor Jesse onze kleinzoon en rijden dan naar La Sagrada Familia de onvoltooide kerk van architect Gaudi. Om half drie kunnen we naar binnen. Wilma en ik genoten van alle pracht daarbinnen. Een waar kunstwerk waar we bijna 2 uur van genieten. Dan bezoeken we nog de haven en wandelen langs het strand. Een large bier 4,50 euro maar dit is wel Barcelona! Tegen de avond terug naar de camping. Vanavond eten we nasi. Ook nu gaat het weer regenen. Morgen richting Franse grens.

Donderdag 6 April.
Tegen 10 uur vertrek. Het is mooi weer en via Barcelona rijden we uiteindelijk richting vix over de c17 en c25 en zien dan het bordje camperplaats, bij viladrau en nemen de afslag en dan een slingerende weg van 8 kilometer. Bij aankomst en met zicht op de besneeuwde bergtoppen zetten we de camper op een mooi plekje.  Een leuk dorp. Lekker in de zon en tegen de avond een menu in een klein café. Als we hier terug komen is het een must om met de Honda een toer te maken in de bergen.

Vrijdag 7 april.

zaterdag 8 april
Tegen half negen zijn we alweer aan het rijden en gaan vandaag Frankrijk in. Het gaat goed en tegen half 12 komen we in Le Perthus aan bij het grote winkelcentrum en gaan de pastis inslaan. 5 dozen en het scheelt de helft in prijs in Nederland. Daarna de tolweg op tot voorbij Perpignan en moest dan €3,05 betalen. Geen drukte en in tijd scheelt het bijna drie kwartier in tijd. Bij de Lidl maakt wilma een broodje gezond en dat laat ons heel goed smaken. De navigatie staat op een camperplaats aan de kust maar dan begint het tegen te vallen. De camperplaats is ingenomen door zigeuners en dan zoeken we toch iets in de buurt zonder succes. Er rijden ontzettend veel campers aan de kust. Dus zoeken we een cp van de kust weg maar die is weer gesloten. Uiteindelijk, en het is dan al tegen 2 uur en heel warm vinden we in het plaatsje aiquepersa een cp in het dorp met voorzieningen. Het plaatsje ligt tussen Riom en Gannat aan de D2009 Er staan een paar campers en het blijkt dat vandaag in het dorp een koers is.

Ik maak de Honda gereed en gaan lekker de omgeving verkennen. Kleine dorpen in heuvelachtig landschap. In deze omgeving zijn verscheidene camperplaatsen dus is deze omgeving nabij clemont ferrand een mooie overnachtingsplaats. Na terugkomst gaan we het dorp in en kijken naar de koers met heel weinig publiek en nemen natuurlijk een terrasje vanwege het warme weer.

Zondag 9 april.
Na een goede en rustige nacht rijden we al vroeg weer verder richting Epinal. Ook vandaag willen we op tijd stoppen dus tegen 2 uur zetten we ons op de cp Seurre bij de jachthaven die we al eerder bezochten. Een rustige plaats aan een rivier. De BBQ gaat tegen de avond weer aan. Gebakken aardappelen. Daarna een kleine wandeling en terug naar de camper ons gemak houden. Morgen weer verder huiswaarts.
cp Seurre     mooie cp Thaom Les Vosges

Maandag 10 april.
Al vroeg onderweg en onze navigatie staat op Thaom Les vosges 11 km voorbij Epinal, langs kanaal. Tegen 12 uur zijn we daar en hebben net een plaatsje omdat een camper wegrijdt. Het staat helemaal vol maar wel langs het kanaal waar regelmatig boten passeren die heel diep in het water liggen. Lekker rustig aan de wal ofwel het oude jaagpad zitten en tegen drie uur in  het dorp een café bezoeken waar veel bezoekers gokken op de paardensport. Best mooi om te zien op tv natuurlijk. Een plaatselijk bier hebben we daar gedronken wat prima smaakte. Tegen de avond slaat het weer om en af en toe valt er een druppel. We eten vandaag Nasi.

Dinsdag 11 april.
Vandaag de laatste kilometers naar huis. In Luxemburg tanken En op 100 liter diesel scheelt dat toch €23! Net na de middag gaan we de snelweg af en  bij een friet kot eten we patat met Belgische mayonaise en een frikadel en kroket. Heerlijk!!!!

Maar dan het laatste stuk via Antwerpen naar huis. Het verschil in het weer is te merken, ondanks dat de zon schijnt. Het zit er op. Blij om weer thuis te zijn. Thuis zien we dat de Japanse kers vol in bloei staat en dat er veel werk ligt om de tuin en groentetuin weer op orde te krijgen.
Het zit er op. Volgend jaar wordt het bijna zeker naar Griekenland, als de politieke situatie het toelaat natuurlijk.